Norsk håp i Formula Student

revolve_2.jpgIkke mindre enn 134 student-team er ventet til Silverstone og konkurransen Formula Student 2012 førstkommende helg. Blant teamene er Revolve NTNU, en studentorganisasjon fra NTNU i Trondheim som i likhet med de andre har bygget sin egen formel-bil.

Teamene som skal konkurrere på Silverstone består av studenter fra universiteter verden over. Studentene skal i team designe og bygge en enseters racerbil som vil bli gjenstand for en serie av statiske og dynamiske tester.

Formula student gir studentene en mulighet til å kombinere teorien fra studiene med en unik praktisk erfaring gjennom prosjektarbeid. Gjennom prosjektet opparbeider studentene seg spesialkunnskaper innenfor et område av deres interesse.

-Dette er en meget interessant konkurranse. Tradisjonelt har vi i norsk bilsport vært veldig opptatt av aktive førere. Men sporten vår har mange sider, og at ingeniørstudenter fordyper seg i bygging av formel-biler er både gledelig og interessant, sier NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud. Revolve NTNU støttes av Kongsberg Automotive, som også er en viktig samarbeidspartner for NBFs konkurranse Bilsporttalentet.

-Det er ikke alle som ønsker å bli racerførere selv om de har stor interesse for bilsport. Men de kan tilføre sporten mye annen viktig kompetanse. Derfor er det svært gledelig at Kongsberg Automotive engasjerer seg med disse studentene. Petter Solberg har også vært involvert i prosjektet, sier Raknerud videre.

Konkurransen
Teamene som deltar skal simulere at de mottar en ordre på en bilprototype for evaluering. Den tenkte kunden er en ikke-profesjonell fører som skal bruke bilen på en lukket bane på fritiden. Dette krever at bilen må ha svært gode kvaliteter i form av akselerasjon, bremsing og styring. Den skal være lav i pris, lett å vedlikeholde og ikke minst pålitelig. I tillegg verdsettes faktorer som estetikk, komfort og bruk av standarddeler. Utfordringen til laget er å utvikle og fremstille prototypen samt en fullstendig dokumentasjon. Det gis poengsum for ulike vurderingskriterier og lagene konkurrerer om den beste sammenlagte poengsummen.

Konkurransen krever total forpliktelse, sene kvelder, og mange frustrasjoner og utfordringer underveis, men resultatet er utvikling av svært talentfulle unge sivilingeniører.
Utbytte
Konkurransen tiltrekker lag fra universiteter over hele verden. For universitetene, representerer Formula Student et verdifullt prosjekt som blander faglig arbeid og læring med utvikling av praktisk ingeniørkunst. Prosjektet vil være et sterkt trekkplaster for å tiltrekke søkere til studieretningene. I tillegg vil samarbeidet med bedrifter skape tettere forbindelser til lokal industri.

Industribedrifter har behov for kontinuerlige tilførsel av dyktige ingeniører og spesielt unge sivilingeniører med skitt under neglene. Selskaper som er involvert i Formula Student gjennom sponsoravtaler får tilgang til disse meget dyktige unge sivilingeniørene, både som potensielle rekrutter, og som potensielle fremtidige kunder.

Nyutdannede sivilingeniører må svært tidlig inn i en lederrolle og beherske prosjektledelse, markedsføring, teambygging, budsjettering og andre administrative gjøremål. Gjennom Formula Student utvikler studentene slik erfaring og kompetanse ved «hands on»-erfaring med en sterk bevissthet på ytelse, pris, sikkerhet, pålitelighet og overholdelse av regelverk.

07062012366_600.jpg

Historie
Konkurransen ble i 1981 startet ved University of Huston i samarbeid med SAE International under navnet Formula SAE. Formålet var å gi studentene en mulighet til å utvikle både ny teknologi og sine egne faglige kvaliteter. I England tok Institute of Mechanical Engineers (IMechE) på seg utfordringen om å arrangere konkurransen i 1998. Denne ble kalt Formula Student og er forskjellig fra Formula SAE ved at den er designet for å være en læringsøvelse mer rettet mot akademiske kurs over flere år. Det er imidlertid de samme reglene som brukes av både Formula Student og Formula SAE (med noen mindre endringer), og dette betyr at lagene kan konkurrere i flere løp. Konkurransen foregår nå hvert år flere steder i verden, deriblant England, Tyskland, Italia, USA, Brasil og Australasia. Disse avholdes ved slutten av hvert studieår.

Den norske bilen
Bilen som studentene i Trondheim har konstruert veier 235 kg og har en Suzuki GSX-R 600 motor. Bilen har fått navnet KA Borealis R. Ikke mindre enn 35.000 arbeidstimer har studentene lagt ned i prosjektet.

Les mer om avdukingen av bilen HER