Norsk klasseseier på Nürburgring

nurburgring_09_460.jpgAndreas Mikkelsen, Nils Tronrud og Anders Buchardt vant sin klasse i lørdagens 4-timersløp på Nürburgring.  stian Sørlie kjørte svært raskt i en BMW B6 GT3-bil, mens det norske Møller-teamet måtte bryte fra ledelse i sin klasse.

Andreas Mikkelsen gjorde et innhopp i Tronrud og Buchardts BMW 320 diesel på den tyske banen på lørdag. Det endte med klasseseier og 31. plass totalt for den norske trioen.

-Dette er bare noe av det morsomste jeg har vært med på, sa Mikkelsen etter sin debut på den spesielle nordsløyfa.
Som nevnt vant den norske trioen sin klasse, VD1T. De kjørte 25 runder, en runde mer enn laget som endte på 2. plass i klassen. Beste rundetid for det norske laget var 9:16.106, og et var 14 sekunder raskere enn bestetiden til nærmeste lag.

Ny «pers» for Sørlie

I samme løpet presterte Stian Sørlie den beste tiden han noensinne har kjørt på Nürburgring (Nordsløyfa + Grand Prix-banen) da han kjørte inn på 8.17.665, 10 sekunder bedre enn han har kjørt tidligere. Sørlie kjørte en BMW B6 GT3-bil.

-Dette er det sykeste og morsomste jeg noensinne har vært med på. For en bil, og for et tempo!», stråler en ivrig Sørlie.

-Dessverre kom det gulflagg på kvalifiseringsrunden som gjorde at jeg måtte slippe litt på gassen. Uten dette hadde det gått enda raskere. Løpet ble også bra, men vi måtte roe litt ned da vi så at bilen brukte for mye drivstoff i forhold til den strategien vi hadde lagt. Den tilliten teamet har vist meg i helgen er fantastisk, og jeg er veldig fornøyd med at jeg var raskest av alle Alpina-sjåførene i dag. Denne bilen ønsker jeg å kjøre mye mer.

Stian Sørlie endte tilslutt på en 9. plass totalt og som nummer 5 i klassen. Stian kjørte Alpinas BMW B6 sammen med Andreas Wirth og Walter Csaba. I løpet hadde Stian Sørlie 4. beste rundetid med 8,20. Dette var kun 3 sekunder bak dagens raskeste bil som var Manthey Racings Porsche (vinneren av årets 24t løp). Løpet ble vunnet av Mamerow Racings Porsche.

Dette var Stian Sørlies siste løp i 2009, og arbeidet med å sette sammen et opplegg og finne sponsorer for 2010 sesongen er i full gang. Målsettingen er å kjøre Europamesterskapet for GT3 biler. For å få til dette må Spydeberg gutten få i land et budsjett på 3 millioner kroner.

Brøt fra ledelse

Møller Bil Motorsport ledet sin klasse i lørdagens runde i det tyske langdistansemesterskapet VLN, men måtte bryte da girkassa gikk i stykker.
-Dette har ikke vært sesongen vår, og nå må vi ta en grundig evaluering av hva som har gått galt, sier teamsjef i Møller Bil Motorsport, Øystein Holtet.

Etter en god start på sesongen, hvor det norske Audi-teamet kjørte inn til tredjeplass, har resten av sesongen vært preget av problemer. I dagens firetimersløp på Nürburgring startet Møller Bil Motorsport fra andre startspor i klassen for 2,0 liters turbobiler, etter en god kvalifisering av Håkon Schjærin. Flisa-mannen startet også løpet, og gikk opp i ledelsen og dro i fra bilen på andreplass da girkassa plutselig gikk i stykker. Dermed fikk ikke Peter Oberndorfer og Atle Gulbrandsen kjørt.

-Igjen har vi vist bilens potensiale, og teamet og førerne gjorde en glimrende jobb, men vi må bare registrere at det ble tekniske problemer. Vi føler vi har uflaks.

Til tross for brutt løp var det en fornøyd gjeng med gjester som igjen var med Møller Bil Motorsport på tur. Grupper fra både Møller Bil og Samsung fikk seg en opplevelse for livet med å se racing på verdens heftigste racerbane.

-Gjestene ser heldigvis det fantastiske potensialet vi har, og vi har jo vunnet flere løp i dette mesterskapet før og vet vi er gode nok. Vi må bare snu trenden, avslutter Holtet.