Nye Rudskogen i all sin prakt

34 år etter åpningen av førsteutgaven av Rudskogen Motorsenter i mai 1990, ble «Nye» Rudskogen med sine fantastiske fasiliteter åpnet i dag.

 

-Rudskogen har ledet an i Norsk Bilsport gjennom 30 år, men det vi ser her i dag er nesten uvirkelig. Man må klype seg i armen for å være sikker på at man er våken og ikke drømmer. Dette er stort, først og fremst for eierne av anlegget med Harald Huysman i spissen, men det er også stort for Norsk Bilsport, våre førere, arrangørstaben i Racing-NM og alle andre brukere, sier NBFs generalsekretær Hallgeir Raknerud som var til stede på Rudskogen sammen med en rekke andre gjester i dag.

Fra v. Stig Hansen (leder Borg MC, Norges Motorsportforbund), Harald Huysmann (ildsjel og hovedeier), Erik Unaas (styret Norges idrettsforbund – og regionrådet i Indre Østfold), Karoline Fjeldstad (ordfører i vertskommunen Rakkestad – og profesjonell snorklipper) og Hallgeir Raknerud (generalsekretær Norges Bilsportforbund).

175 millioner er investert i anlegget de to siste årene. Etter lang tid hvor deler av depot har hatt preg av å være en byggeplas, fremstår det hele nå som komplett, fiks ferdig. Borte er røde brakker og telt. Erstattet av bygninger som rommer idrettsbygg, konferansesenter, eventhall, garderober, resepsjon og ikke minst en skikkelig stor og flott racekontroll. I tillegg en stor restaurant, sanitæranlegg og store steinlagte og asfalterte depot og parkeringsområder. Det er bare lekkert det hele. Og om det ser bra ut utenpå, så er detaljene innendørs enda mer imponerende. Her er det godt utstyrt og møblert, og til åpningen i dag var akkurat Dennis Haugers F2-bil fra i fjor ankommet. Den er nå kjøpt av Bjørn-Erik Indahl som både er sponsor for Dennis og en av eierne på Rudskogen.

Rudskogen var banen som fikk fart på racing i Norge. Den da 1.901 meter lange asfaltbanen ga Norsk Bilsport et stort løft i 1990, sammen med sagnomsuste Opel Corsa Cup. Det ble også en speedwaybane på området, men den ble senere omgjort til en kartingbane som den dag i dag holder gode internasjonale mål med sine 1.200 meter. I 2012 ble hovedbanen ombygd og forlenget til 3.254 meter.

Med de siste fasiliteter på plass skulle man tro at det nå blir en pause i utbedringer på Rudskogen, men de som var til stede i dag kunne se at det nå settes i gang arbeid i depotet for kartingbanen. Her har det også nylig komme opp et idrettsbygg.

De 25 fast heltidsansatte og 65 deltidsansatte på Rudskogen skal ikke hvile på sine laurbær. Det blir mer å glede seg til.