Regjerende Norgesmester i Rally og fjorårets vinner av den internasjonale Fiesta cupen Steve Røkland (20) fra Kongsvinger står foran nye utfordringer.
Unggutten som i år jobber hos M-sport i England kjører det britiske rallymesterskapet i en Ford Fiesta R1 og skal for første gang kjøre et skikkelig asfaltrally, denne gangen med nok en ny kartleser, det er rutinerte Tom Andre Haldammen som skal lose Steve rundt på de meget krevende veiene i Irland.
– Nok en gang måtte vi ut på markedet for å finne kartleser, Kim skal i bryllup og har derfor ikke mulighet til å bli med over til Irland men jeg er overbevist om at Tom Andre kommer til å gjøre en god jobb, han er erfaren og har sittet på i vesentlig raskere biler enn dette og han har også erfaring fra asfalt løp så den siden av det er jeg ikke bekymret for, sier Røkland.
Løpet er det tradisjonelle Todds Leap Ulster rally og har hele 22 mil med fartsetapper som går på meget krevende veier nord for Belfast, veiene har en typisk Irsk karakter med masse svinger, dumper, det er trangt, det går fort og det er smalt. Det er til sammen ca 150 startende i de forskjellige klassene.
– Løpet i Irland har vel kanskje noe av de mest krevende prøvene i hele det Engelske mesterskapet og kanskje den største utfordringen jeg har hatt til nå, jeg har liten erfaring fra asfalt men fikk tidligere i år muligheten av M-sport til å trene asfaltkjøring sammen med Paolo Adreucci som er 4 ganger Italiensk mester på asfalt og han ga meg mange nyttige tips som jeg skal jobbe videre med nå, sier Steve.
Bilen er den samme Fiesta R1 som Steve har kjørt tidligere i år, dette er en så godt som standard bil kun med oppgradert ECU, andre støtdempere og en lavere sluttveksel på girkassen, ser man bort fra disse tingene og sikkerhetsutstyret er dette en bil meget lik den man finner hos Ford forhandleren.
– Jeg er meget godt fornøyd med hvordan bilen oppfører seg på grus, den har fin balanse og er god å kjøre, i og med at det ikke er lov å trimme i denne klassen har bilen bare 130 hk og da blir man straffet hardt hvis man gjør noe feil bak rattet, finner man derimot flyten går det an å sette gode tider i en slik bil og den er meget økonomisk vennlig å drifte, det skal bli spennende å se hva vi kan få til på asfalt med den og vi kommer til å kjøre en shakedown før løpet for å komme litt inn i hvordan den fungerer på asfalt og få justert oss inn.
Steve ligger på en andreplass i det Britiske Juniormesterskapet og det er fremdeles muligheter for å avansere til førsteplass, det er to løp igjen i mesterskapet inklusive dette og i det siste løpet utdeles det doble poeng så mesterskapet er helt åpent ennå.