Bilsporttalentet

HVEM BLIR NORGES BILSPORTTALENT 2022?

Bilsporttalentet 2022, Norges største og mest prestisjefylte talentkonkurranse, arrangeres i år for 16. gang. Finalen går på Vålerbanen og Starmoen 20. og 21. september.

Er du en bilsportutøver mellom 15 og fylte 21 år og har profilert deg med gode resultater, inviteres du til å sende NBF Talentutvikling en søknad med din motorsport CV innen den 20. august. PAMELDINGSSKJEMA_apent_2022

Bilsporttalentet 2021: Martinius Stenshorne

Martinius Stenshorne (15) fra Hokksund og klubben NMK Modum & Sigdal kunne juble da han ble avslørt som vinner av den prestisjefylte konkurransen «Bilsporttalentet 2021» på lørdag.

Det var under Bilsportforbundets Bilsportgalla på lørdag at vinneren av årets konkurranse ble utropt. Martinius selv var ikke til stede ettersom han var opptatt med VM i karting i Campillos i Spania i helgen. Der konkurrerte han mot 75 andre unge lovende førere fra hele verden. Men han var med på videolink på storskjerm i salen der 790 gjester hyllet Norsk Bilsport.

Helt siden den omfattende konkurransen ble avholdt 22.-23. september, har både Martinius og hans fire konkurrenter måttet vente tålmodig på juryens avgjørelse. På lørdag ble den offentliggjort. Da kunne karting-føreren fra Hokksund motta den gjeve premien til en verdi av 300.000 kroner.

Bilsporttalentet er den mest omfattende og prestisjefylte talentkonkurransen i norsk motorsport. Blant alle bilsportsutøvere mellom 15 og 21 år blir fem finalister plukket ut. Finalistene er gjennom flere krevende tester og har juryens skarpe øyne på seg hele tiden.

Finalen bestod av to fulle dager på Vålerbanen og Starmoen med gokart, Porsche Cayman GT4, bilcross, rallysimulator, TV-intervju, fysisk test og presentasjon av seg selv. De fem finalistene Andrine Rafoss, Nikolai Haldammen, Martinius Stenshorne, Emil Sivesind og Marius Solberg Hansen hadde forberedt seg godt, og imponerte alle med sin innsats.

-Det var et utrolig høyt nivå på finalistene i år, og de imponerte alle sammen i alle øvelser. Det ble som vanlig et vanskelig jurymøte, men Martinius Stenshorne var den som imponerte mest, og ble kåret som vinner, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

Man kan trygt si at Martinius Stenshorne er arvelig belastet. Både farfar Arne Stenshorne og pappa Martin har suksessrike karriere bak seg, så eplet har ikke falt langt fra stammen. Martinius har bemerket seg svært positivt både her hjemme fra han var åtte år gammel, og etter hvert ute i verden. Det er uhyre jevnt og svært små marginer i internasjonal karting på det nivået Martinius nå befinner seg, men han er hele tiden blant de beste. Potensialet i Martinius bekreftes av det faktum at han allerede er tilknyttet det anerkjente All Road Management som blant annet har Formel 1-stjernen Charles Leclerc i sin stall. Managementet ledes av franskmannen Nicolas Todt som er sønn av presidenten i det internasjonale bilsportforbundet (FIA) Jean Todt.

Martinius Stenshorne ser ut til å velge samme vei som Dennis Hauger, og neste år vil han ta steget fra karting til Formel 4. Han har allerede gjennomført flere tester i F4-biler i år.

Norges Bilsportforbunds samarbeidspartnerne til Bilsporttalentet er Porsche, HTB Racing, Vålerbanen, Bilforlaget, KNA, NMK, FMK, Proffklær AS, Team Supernasjonal, TV Media og Star Group AS.

Finaledeltagere 2021:
Andrine Rafoss, 17 år NMK Konsmo, Rallycross
Martinius Stenshorne, 15 år NMK Modum & Sigdal, Karting
Marius Solberg Hansen, 17 år  Asker og Bærum Msp, Rallycross/Racing/rally
Emil Sivesind, 19 år  NMK Krabyskogen, Rallycross/Bakkeløp
Nikolai Haldammen, 19 år KNA Kongsvinger, Crosskart/Rally

Tidligere vinnere:
2007: Pål Varhaug, NAF Motorsport Gjesdal
2008: Thomas Eidjord, KNA Varna
2009: Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum
2010: Andreas Bakkerud, NMK Bergen
2011: Øystein Helgheim, KNA Nordvest
2012: Dennis Olsen, KNA Varna
2013: Henrik Furuseth, NMK Gardermoen
2014: Thomas Bryntesson, NMK Trøgstad
2015: Henrik M. Krogstad, KNA Nordvest
2016: Mads Emil Siljehaug, KNA Lillehammer Msp
2017: Theodor Olsen, NMK Solør
2018: Emil Heyerdahl, NMK Trøgstad
2019: Sivert Svardal, NMK Konsmo
2020: Ola Jr. Nore, NMK Modum & Sigdal

Vinnere av Castrol Juniortalent:
1998: Per Chr. Mørland, Kristiansand
1999: Marius Erlandsen, Mo i Rana
2000: Eivind Nevland, Egersund
2001: Markus Foss, Bærum
2002: Stian Sørlie, Spydeberg
2003: Sveinung Bieltvedt, Kråkstad
2004: Stian Paulsen, Fredrikstad
2005: Trond G. Svenkerud, Vang
2006: Anders Kjær, Larvik

Jury: 

Roger Moen: Erfaring fra nasjonal rallycross, langdistanseracing og BTCC – og som teamsjef for Roger Moen Motorsport. Tidligere britisk mester i racing, og vunnet flere store billøp internasjonalt. Selger hos Porsche Center Son.

Tommy Rustad: Erfaring fra gokart, racing og rallycross. En av Norges mestvinnende bilsportutøvere noensinne. Europamester i rallycross, 2 x STCC-mester, vunnet privatcupen i BTCC, Europamester i Renault Spider, testet Formel 1 og en rekke Norgesmesterskap. Kjører blant annet tømmerbil til daglig.

Bruno Arntsen: Erfaring fra rally. Flere ganger Norgesmester. Flymekaniker.

Henning Isdal: Erfaring som motorsportjournalist i mer enn 40 år. Kommenterer blant annet Formel 1, og er også tidligere aktiv racerfører og kartleser i rally.

Holm Jacob Matheson: Erfaring fra rally, bakkeløp og racing. En av Norges mestvinnende bilsportutøvere, og flere ganger Norgesmester. Tidligere sportssjef i Norges Bilsportforbund.

Molly Pettit: Reiser verden rundt som reporter for VM i rally og rallycross. Har tidligere kjørt asfaltracing i Norge og Danmark.

Atle Gulbrandsen: Erfaring fra gokart, nasjonal racing, Skip Barber og VLN. Tidligere Norgesmester i racing og vunnet flere store billøp internasjonalt. Kommenterer Formel 1 på norsk TV, og er sportssjef i Norges Bilsportforbund.

 

Informasjon om Bilsporttalentet

Talentkonkurransen «Bilsporttalentet» er en talentkonkurranse som bygger videre på prestisjefylte ”Castrol Junior Talent”, som startet i 1998.

Fem førere i alderen 15 til 21 år nomineres av styringsgruppen og inviteres til en superfinale i september/oktober. Førerne skal gjennom en rekke kjøreøvelser i tillegg til en mental/fysisk test. En bredt sammensatt jury velger ut vinneren som mottar et større stipend samt oppfølging av et kompetanseapparat.
Vinneren blir annonsert under NBFs årlige premieutdeling.

Talentkonkurransen Bilsporttalentet ble opprettet i 2007 av Norges Bilsportforbund

o Stipendet deles ut til en ung lovende fører som er aktiv innen bilsport.

o Talentkonkurransen avholdes i september/oktober, vinneren kåres under NBF Årspremieutdeling samme år.

o Styringsgruppen i NBF Talentutvikling, i samarbeid med oppnevnt jury nominerer i august fem talenter til finalen i Bilsporttalentet. Unge førere kan søke om å bli nominert.

o Finalen i Bilsporttalentet kan bestå av følgende aktiviteter:

  • Testkjøring med forskjellige typer standardbiler
  • Testkjøring med formelbil, alt. crosskart/gokart
  • Fysisk/mental test
  • Intervju av media
  • Tekniske spørsmål
  • Presentere seg overfor jury – besvare spørsmål

o Styringsgruppen oppnevner en jury som kan bestå av seksjonsledere i NBF samt andre med spesialkompetanse og erfaring fra bilsport.

o Juryen følger talentene tett finaledagene og kårer en vinner basert på prestasjoner/observasjoner.

o Kriteriene for nomineringen er:

  • Fra og med året en fyller 15 år til og med året en fyller 21 år
  • Norsk statsborger med førerlisens utstedt av Norges Bilsportforbund
  • Målbevist satsing
  • Utadvent
  • Fighting spirit
  • Evne til å representere
  • Sportslige fremgang/resultater

o En fører kan ikke nomineres flere en to ganger til Bilsporttalentet.

o Stipendet består av:

  • Utviklingsprogram tilpasset vinneren
  • Et kontantbeløp
  • Eksklusiv PR oppfølging
  • Ytelser i form av materiell og aktiviteter fra samarbeidspartnere

o Styringsgruppen, i samråd med vinneren av talentkonkurransen, beslutter hvordan stipendet skal benyttes.

o Talentkonkurransen kan ha samarbeidspartnere som bidrar økonomisk til stipendet.

o Som vinner av talentkonkurransen følger det forpliktelser til å profilere hovedsamarbeidspartnerne det påfølgende året.