Anders Grøndal, NMK Drammen og Veronica Engan NAF Asker & Bærum fikk en knallstart i Wales Rally GB i teamets Subaru Impreza WRX Sti gr N. Men de ble uten poeng i P-WRC denne gangen.
Torsdagens første fartsetappe gikk på asfalt helt nede ved vannkanten i Cardiff. Det blåste kraftig og regnet sidelengs. Her satte de tredje raskeste tid i gr N, men det var bare 0,2 sekunder til leder og 0,1 sekund til andreplass. Dette gav grunnlag for optimisme foran ss to som startet fredag morgen.Allerede tidlig på etappen merket Anders at han hadde mindre effekt. Allikevel satte de greie tider og lå rundt sjette plass og det var ganske tett tidsmessig oppover på resultatlisten. I tillegg understyrte bilen veldig. I Wales Rally er det enorme avstander fra hovedserviceplassen i Cardiff og opp til området hvor fartsetappene går. Derfor var det bare begrenset service. Det er lov å bytte hjul og ellers kun bytte det som teamene har med seg i rallybilen. Det ble konstatert at bilen hadde fått klemt inn eksosanlegget. Dette gjør at det blir mindre effekt og man mister mye av responsen fra motoren. Dette kunne ikke serviceteamet gjøre noe med da det ikke var lov å bruke annet enn det som var i bilen. Men de fikk justert oppsettet på bilen.
På neste prøve fungerte oppsettet meget bra og selv med redusert effekt satte de andre tider på begge splittene på prøven. Men så skjer det uheldige. Bilen foran må ha dratt ut en stein. Denne treffer høyre forhjul som blir revet delvis av. Det blir en god del mekaniske skader slik at det blir umulig å fortsette. Teamet bestemmer seg for superrally. Det blir da mange minutters tidstillegg og man er ute av tetkampen. Men teamet er også i Wales for å lære.
På lørdag var planen å kjøre jevnt og sikkert. De åpner helt etter planen og setter femte og fjerdetid på dagens to første fartsetapper. Men på slutten av etappen merker Anders at bilen blir litt rar og kjøre. På starten på ss 10 merker de at bilen synker ned på den ene siden bak. Det viser seg at en bærebru har gitt seg slik at alt klapper sammen og hjulet ikke går rundt. Anders og Veronica har ikke merket noe spesielle slag men de har sannsynligvis landet forkjært og på en stein slik at bærebrua fikk et kraftig slag. Dermed var det nok en gang å bryte og benytte seg av superrally regelen slik at de fikk kjøre søndagens etapper.
Nå var bilen igjen 100% etter at servicegjengen på ny hadde gjort en kjempejobb. Anders og Veronica klarte å motivere seg og nå gikk alt veldig bra. På dagen første ss av fire satte de tredjetid. Og på rallyets tre siste fartsetapper satte de andre tider. Også totalt lå de høyt oppe.
Med dette viste Anders og Veronica på ny at de kan hevde seg helt i toppen i gr N i VM. Det ble også høstet verdifull erfaring i Wales. En satsing i PWRC er derfor et mål i 2011 om teamet skaffer nok midler.
Dette var sesongen siste rally og for Anders gjenstår nå Solberg Extreme Show om 14 dager.