Pressemelding: Knudsen i Clio Cup

Fem løpshelger på baner kjent fra F1 og internasjonal konkurranse. Norske talent Knut Eirik Knudsen legger ut på et nytt eventyr. Etter å ha sikret seg visemestertittelen i Citroën DS3 Cup Danmark, retter han nå blikket mot suksess i Midt-Europa-klassifiseringen av Clio Cup-serien i år.

 

«Vi vil delta i Clio Cup-serien i 2024. Her vil vi fokusere på Midt-Europa-klassifiseringen,» introduserer Knudsen sitt program for denne sesongen.

 

TF Performance-fører er godt klar over at det å gå inn i et nytt miljø først og fremst vil handle om å lære og skaffe seg erfaring for ham. Men han går inn med selvtillit og ønsker ikke å kompromisse for mye med sine ambisjoner.

 

«Vi ønsker å forbedre oss løp for løp. Jeg tror det første løpet vil være vanskelig for oss når det gjelder resultater. Samtidig tror jeg at fra da av vil vi bare bevege oss fremover. Å avslutte blant de tre beste i Midt-Europa-klassifiseringen er definitivt et dristig mål, men hvis ting utvikler seg som de skal, tror jeg dette målet kan være oppnåelig,» avslører han.

 

Clio Cup-serien består av fem regionale mesterskap – Europa, Midt-Europa, Spania, Italia og Frankrike. Av de totalt ni arrangementene, er fem oppført for Midt-Europa-klassifiseringen. Og Knudsen vil definitivt ikke kunne klage over utilstrekkelig attraktive destinasjoner. Alle hans opptredener vil finne sted på baner som er eller har vært en del av F1-kalenderen.

 

Det hele starter i helgen 10.-12. mai, når han skal kjøre på den tyske Hockenheimringen. Dette vil bli fulgt av løp på Spa-Francorchamps (31. mai – 2. juni), Magny-Cours (23.-25. august), Barcelona (12.-14. september) og Le Castellet (4.-6. oktober).

 

Selv om Clio Cup-serien vil være Knudsens prioritet for første gang i år, betyr det ikke at han ikke har erfaring med dette mesterskapet. I fjor deltok han allerede på den nederlandske Zandvoort.

 

Her viste han solid potensial. Spesielt i kvalifiseringene demonstrerte han god fart. Mens han i den første satte den 12. raskeste tiden i et felt på 27 førere, kvalifiserte han seg som attende for det andre løpet. Imidlertid klarte han ikke å konvertere farten sin til gode resultater. Mens han ikke fullførte det første løpet etter å ha blitt involvert i en kollisjon i første sving, betalte ikke hans gamble seg i det andre løpet. Han valgte slicks på en våt bane, og forventet at asfalten skulle tørke raskt. Men denne forutsigelsen slo ikke til, og nordmannen endte kun på tjuefemteplass.

 

Ingen stor endring

 

I fortiden kunne Knut Eirik Knudsen sees i den danske Citroën DS3 Cup-serien. Her klarte han å sikre seg seks seire og hadde sin mest suksessfulle sesong i 2022, da han ble visemester. Ifølge ham er Renault Clio femte generasjon og Citroën DS3-bilene ikke så forskjellige.

 

«Bilene er ganske like. Begge har mer eller mindre samme kraft og oppnår også lignende toppfarter,» sier han.

 

Han bemerker imidlertid noen forskjeller: «Clio føles mer som en racerbil. Den er mye stivere og også mer følsom for endringer i oppsett. For eksempel, hvis du justerer høyden, endrer kjøreegenskapene seg mye mer enn i DS3. Clio har også en mye mer nervøs bakende, som sklir mye lettere ut. Dekkene er også forskjellige. Mens vi i DS3 Cup brukte Hankook-dekk, som varte bare fem runder, ser det ut til at Michelin-dekk varer evig,» forklarer han.

 

Til slutt gir han håp til sine hjemmefans, som har vært vant til å støtte ham på løp de siste årene. De kan få muligheten til å gjøre dette igjen i år.

 

«Ingenting er bekreftet ennå, men jeg kan delta i et hjemme-DS3 Cup-arrangement på Rudskogen Motorsenter-banen. Vi kunne også delta i noen lokale gokartløp for moro skyld. Vi får se hvordan ting utvikler seg,» konkluderer han.

 

Fotografi: DPPI/Grégory Lenormand