Pressemelding: KP klar for ny NM-runde

Det ble omfattende skader etter Sigdalsrally, men bilen er klar og Karl Peder Nordstrand stiller til start i Rally Finnskog.

Etter den dramatiske sesongåpningen under Sigdalsrally var det store skader på bilen og resten av vintersesongen sto i fare.

Teamet som KP kjører for i vinter, Sports Racing Technologies, tok med seg bilen tilbake til Latvia. Etter knallhard jobbing hele forrige uke, er bilen reparert og nå er Nordstrand og kartleser Johan Johansson igjen klare for å måle krefter mot Norges beste rallysjåfører.

– Jeg gleder meg veldig til Finnskog. Nå handler det om å få flere kilometer i kroppen og bygge erfaring. Det blir viktig å holde risikoen nede, men jeg føler meg trygg på at vi har tempo i kroppen. Jeg håper at vi kan hevde oss blant tohjulstrekkerne, sier Nordstrand, mens han tar et par slurker av Tørst Energidrikk.

Når han får spørsmål om han planlegger å ta det litt rolig, er svaret klart:

– Det handler om å finne en balanse. Hvis vi skal man få noe ut av dette, så kan vi jo ikke pusle rundt ut i skogen der heller. Det må være litt attack i kjøringa. Samtidig så skal jeg ikke være helt akrobat. Det finnes flere approacher man kan ta. Det viktigste i helga blir å finne en god flyt, sier han.

En ny test
Rally Finnskog er andre runde i årets NM og byr på seks fartsetapper med en total lengde på 119,48 kilometer, inkludert en prøve på over 30 kilometer.

Sportslig leder i Even Management, Roy Snellingen, ser frem til det han beskriver som et «helt rått rally», men understreker at Nordstrand fortsatt ikke har mange kilometer i kroppen det siste halve året.

– På Sigdal fikk han en god følelse de 11 kilometerne han kjørte, men samtidig så var han ikke helt fornøyd. Han mente det var mer å gå på, og følte at han manglet litt på rytme, sier Snellingen.

I fjor vinter oppsto det tekniske problemer på rekke og rad for KP, og det ble dermed litt for lite kjøretrening. Blant annet stoppet bilen på første etappe på Sigdalsrally. Derfor var det ekstra surt at det ble brutt på første etappe også i år.

– Det har vært en del utfordringer, men vi må stole på forberedelsene våre og fortsette å gjøre de skikkelig. Vi jobber hardt med mental trening, videoanalyse og visualisering for å komme i modus til konkurranse, sier Snellingen.

Han legger til at det blir spennende å få en status på hvordan KP ligger an.

– Det er jo litt sånn at vi må kjøre fort i alle løp, fordi vi har så få sjanser til å vise oss frem. Likevel må vi prøve å legge vekk fokuset på tider underveis i løpet, og heller fokusere på oppgavene. Så får vi heller ta statusoppdateringen etterpå, sier Snellingen.

Dramatikk på Sigdalsrally
I tillegg til ulykken under selve løpet, var det også litt dramatikk før Sigdalsrally. Under testen oppsto det tekniske problemer med bilen, noe som ga teamet en hektisk innspurt før løpsdagen.

– Vi fikk fantastisk hjelp fra Øivind Hansen og Marius Solberg Hansen, som både hjalp oss med deler, lånte oss verksted og sørget for overnatting til SRT på kort varsel. Det er vi utrolig takknemlige for, sier Snellingen.

Bilen ble i orden, men etter bare 11 kilometer på første fartsetappe sa det stopp for Karl Peder og kartleser Johan Johansson. Rundt en sving sto det plutselig en bil helt stille, midt i kjørebanen. Uten noe form for varsling var det ikke noe annet valg enn å hive bilen i grøfta for å unngå kollisjon.

I etterkant av hendelsen har flere tatt til ordet for at RallySafe-systemet bør testes i Norge.

– Det var en utrolig kjedelig situasjon. Heldigvis ble ingen skadet denne gang, men jeg mener dette viser at vi bør teste RallySafe i Norge. Om det fungerer kan det hindre tilsvarende situasjoner. Jeg har selv testet systemet i Latvia og Baltikum, og det har fungert veldig bra der, sier Nordstrand.

RallySafe brukes allerede i Rally-VM og andre mesterskap verden over. Systemet kan brukes til å varsle om stillestående biler eller behov for akutt hjelp. Både Nordstrand og Even Management håper det norske bilsportforbundet tar initiativ til å prøve ut systemet i Norge.

– Sikkerheten må alltid komme først. Vi håper forbundet vil ta ansvar for at vi får testet ut dette systemet i Norge, sier Snellingen.

Klare for helgens utfordringer

Tross utfordringene ser Nordstrand og teamet frem til Rally Finnskog. På torsdag får han testet bilen igjen og får noen viktige kilometer før helgens konkurranse.

– Karl Peder har både talentet og viljen til å lykkes, og vi gleder oss til å se hva han kan få til i Kongsvinger-området på lørdag, sier Snellingen.

I tillegg til KP, skal også Even-kollegaene Ole Christian Veiby og Johan Kristoffersson kjøre i hver sin Volvo.

Les mer om Rally Finnskog på rallyfinnskog.no.