Pressemelding: Spadde snø i 12 minutter

Håkon Sveen Frøslid og kartleser Jørn Listerud i «Team Norsk Gran» kom inn som nr. 8 i NM-klassen for nyere 4WD-biler med sin Ford Fiesta R5  i Sigdalsrally lørdag, men det ble en slitsom økt i skogen før de kunne kjøre i mål. På den nest siste fartsetappen forsvant de ut av veien, og da ble det snømåking i 12 minutter for å få bilen på veien igjen.

-Jørn og jeg har faktisk aldri måttet måke snø i alle de løpene vi har kjørt sammen, så en gang måtte jo bli den første. Det ble en svett opplevelse for å få bilen tilbake på veien igjen innenfor maksimaltiden på etappen, men vi fikk heldigvis god hjelp av fem-seks sterke tilskuere som nærmest bar bilen opp på veien. Uten denne hjelpen hadde vi måttet bryte, men vi klarte altså å fullføre og ta noen NM-poeng, sier Håkon Sveen Frøslid.

Fram til avkjøringen på den sjuende fartsetappen hadde det fungert bra for Håkon og og Jørn i deres første løp med R5-Fiestaen i årets NM-sesong. Duoen lå på en 6.plass totalt i løpet og i klassen, da Håkon feilberegnet innbremsingen til en hårnålsving og havnet ute i snøen.

-Jeg kunne klart den svingen ved å gi full gass, men ble for feig og dermed forsvant vi ut i terrenget. Fram til da hadde vi hatt et godt tempo uten å ta store sjanser, og totalt sett er jeg veldig fornøyd med kjøringen og progresjonen underveis i løpet. Vi lærer faktisk for hver kilometer vi kjører og kan bygge videre på dette utover vinteren. Vi avsluttet også løpet med en 5.tid på den siste fartsetappen, bare et par sekunder bak NM-grossisten Grøndal, forteller Håkon.

Avkjøringen på den sjuende fartsetappen endte ute i løssnøen og medførte ikke skader på bilen. Dermed er det ikke behov for annet enn rutinemessig service og ettersyn før neste NM-runde om 14 dager.

-Det er selvsagt surt med en avkjøring, men det var viktig at vi klarte å fullføre i Sigdal. Nå ser jeg bare fram til å fortsette progresjonen i Rally Hadeland, som nesten kan kalles en slags hjemmebane for meg. Vi har helt klart stadig masse å lære når det gjelder å utnytte R5-bilens kapasitet, men nå vet vi mer om hvordan vi ligger an i forhold til konkurrentene, sier Håkon Sveen Frøslid.

Foto: Arve Kjelbergsengen