Mens go-kartsesongen i Norge for alvor starter opp mot slutten av april, så dro svenskene i gang sin sesong denne helgen. Det første løpet ble arrangert av KS Klippan på deres bane i Sør-Sverige, kun et par mil utenfor Helsingborg. På startstreken stod førere fra hele Norden, og deriblant Philip Svendsen (13) fra Norge, Skiptvet, KNA Varna og Team Norway – Norges Raskeste Landslag.
I Sverige er løpshelgene delt opp litt annerledes enn i Norge, samtidig som at man har noen flere klasser. Dette gjør det mulig å delta i flere klasser under samme helg, noe Philip og teamet ønsket å utnytte seg av. Sesongdebuten på lørdag kom dermed i ny klasse – OK Junior. OK Junior er en internasjonal klasse for førere mellom 12 og 15 år, og man benytter motorer som er enda litt grommere enn i klassen Junior 125, som Philip kjører til vanlig og som er hovedfokuset denne sesongen.
– OK Junior er en motor vi ikke har noe erfaring med før vi stod på startstreken på lørdag, slik at her var vi nok et stykke unna optimalt oppsett. Målet var uansett å få litt kjøretrening med lave skuldre, sier pappa og teamsjef Lars-Erik.
Om dagen startet med lave skuldre, så ble de nok noe høyere etter hvert. Fra å ligge midt i feltet under Warm-Up lørdag morgen, var Philip med å kjempe om en pallplassering i finalen. Til slutt måtte han ta til takke med en 5. plass, kun drøye halvsekundet bak pallen.
– Alltid gøy med en motor som er kraftigere enn vanlig, selv om vi kom litt til kort. Vi gjorde noen småjusteringer gjennom dagen som forbedret oss noe, men trenger helt klart mer tid med en slik motor for å få ut det siste. En 5. plass er allikevel mye bedre enn vi hadde sett for oss, og med litt stang inn hadde vi fort vært på pallen, så dette er vi fornøyd med, smiler Philip.
Helgens store mål var allikevel søndagens løp i Junior 125. Her stilte hele 40 gutter og jenter fra Sverige, Danmark og Norge, til start. Med så mange førere, hvorav flere med internasjonal erfaring, så blir det tett og jevnt. Under tidkjøringen skilte det kun 0,089 sekunder mellom de 7 raskeste. Philip hadde de fleste tusendelene med seg, og endte opp som 3. raskest.
Tredjeplassen holdt han gjennom dagens innledende heat og pre-finalen, slik at han til slutt fikk 3. startsport i finalen, bak svenske Vilmer Svan fra Jönköpings Karting Club i Pole Position, og hjemmefører Karl Engebladh i 2. spor.
De innledende heatene var svært jevne gjennom hele feltet, og det var knapt luft mellom kartene, men i finalen la nettopp disse tre i front inn et ekstra gir. Gjennom å kjøre smart og ikke fighte for mye seg imellom, fikk de en luke til resten av feltet. Det var derimot ingen som forventet at de skulle kjøre som perler på en snor helt til mål. To runder før slutt, angriper Engebladh ledende Svahn, i et forbikjøringsforsøk som ikke lykkes. Denne situasjonen utnytter Philip, og smetter opp på 2. plass. Med én runde igjen, lukter Philip seier, og passerer bare tidelet bak Svahn. Det rekker riktignok ikke helt opp. Gjennom de siste svingene forsøker Philip å hente høyde på Svahn, og med det eksponerer han seg også for et angrep fra Engebladh bak. Engebladh lar seg ikke be to ganger, og tar tilbake 2. plassen i finalens siste sving. Philip må ta til takke med 3. plassen, mens Svahn stikker av med seieren.
– Ah…det var nære. Tror jeg kunne tatt Svahn på slutten der, om Engebladh bare hadde vært en halvmeter lenger bak, men 3. plass er helt greit. Når det ligger en seier i potten, så er det ikke så farlig om det blir 2. eller 3. plass, sier en fornøyd Philip.
– Det er så kult å kjøre her i Sverige, når det er så mange og så tett og jevn fight hele veien! En pallplass i første løpshelg hadde vi kanskje ikke regnet med, så vi er veldig fornøyde, lyder det fra skjetvingen som er veldig glad for at sesongen er i gang.
Pappa Lars-Erik er også fornøyd med helgens resultater
– Ja, dette var en veldig god gjennomkjøring før de store løpene som kommer nå på våren og sommeren. Morsomt også at vi får så gode svar på de tingene vi har jobbet med gjennom vinteren. Spesielt erfaringene vi gjorde i Italia i fjor høst, viste noen tydelige områder vi måtte forbedre oss på om skal vi kunne være å regne med i slike store og jevne felt, og der ser vi uttelling allerede.
Nå ser teamet mot en påske fylt av trening på Varna-banen, før turen går videre til Helsingborg 23. og 24. april, der årets første runde av Sydsvenskans Kart Champion Cup går av stabelen.