Pressemelding: Svendsen vant Göteborgs Stora Pris

Etter det Svenske Mesterskapet, er Göteborgs Stora Pris kanskje Sveriges største enkeltløp i go-kart, med lange tradisjoner flere tiår tilbake. Årets utgave trakk 230 deltakere fordelt på 9 forskjellige klasser. Philip Svendsen (13) fra Skiptvet, KNA Varna og Team Norway – Norges Raskeste Landslag, stilte til start i klassen Junior 125 sammen med 38 andre gutter og jenter fra Norge, Sverige og Danmark.

 

Det ble derimot alt annet enn en god start på løpet for Philip. Allerede på warm-up havarerte løpsmotoren, og utsiktene for resten av dagen så med ett ikke fullt så lyse ut. Selv om alle har lov til å benytte to motorer under ett løp, så var både Philip og resten av teamet enige om at reservemotoren ikke var like optimal. Det var derfor til alles overraskelse, da Philip allikevel gikk hen og vant tidskjøringen, fattige 5 tusendelers sekund foran Karl Engebladh. I det hele tatt var det en svært jevn tidskjøring, hvor bare 0,08 sekunder skilte de fem raskeste.

 

– Bestetid og Pole Position er alltid moro! Tror vi var litt heldige med at det var ganske kaldt på morgenen her, noe som gjorde det litt glattere enn normalt, og at vi derfor ikke ble så hardt straffet for å ha litt svakere motor. Det er ikke mye, men jeg merker lett forskjell på motorene. Og så hadde vi tusendelene på vår side den gangen her… 5 tusendeler er jo ingenting – kanskje 10 centimeter på en runde rundt denne banen som er nesten 1,1 kilometer lang.

 

Pole Position og beste startspor er definitivt en fordel i en så tett og jevn klasse som Junior 125 er i Sverige. Da slipper man som regel unna den tøffeste fightingen og risikoen for å bli innblandet i krasj og uhell er langt mindre. Dette er noe Philip utnytter til det fulle i de innledende omgangene. Takket være gode starter og smart kjøring, klarer Philip å kvalifisere seg til 3. beste startspor til finalen. Fremst i finalen stod danske Tobias Normann foran nevnte Engebladh, og på plassen bak Philip fant vi den rutinerte Svenske mesteren Enzo Hallman.

 

Mellom hvert heat og frem mot finalen, har imidlertid teamet jobbet på spreng for å få reservemotoren opp på et nivå som skal gjøre det mulig for Philip å blande seg inn i teten. Philip følger opp med nok en god start i finalen, og tar seg opp på en 2. plass bak Normann. Tempoet til Normann makter derimot ikke Philip å følge, og allerede på den tredje runden må han se seg forbikjørt av Hallman. Normann og Hallman drar umiddelbart litt ifra, og det ser ut som om kampen om den siste pallplassen vil stå mellom Philip og Engebladh.

 

Selv om de to foran karrer til seg en liten luke, nekter Philip å gi opp. Etter 7-8 runder har avstandene stabilisert seg. Etter halvkjørt finale og 10 av 20 runder unnagjort, begynner derimot de to i front å fighte. Dette gavner Philip som raskt knapper innpå, og når Hallman går opp i tet på runde 11, så har de to foran tapt så mye, at duoen har blitt til en trio. Bak har Engebladh måttet slippe.

 

Den siste delen av finalen blir en intens fight i front. Det er en fordel å ligge bak og i dragsuget på karten foran, for ingen av de tre klarer å rykke ifra. Det som var en kamp om å kjøre raskest, har nå blitt en kamp om å posisjonere seg riktig, og når 17 runder er kjørt, er det Normann som leder, foran Philip og med Hallman hakk i hel. Vel vitende om at jo nærmere målflagget man kommer, jo mer defensivt blir det kjørt i front, derfor setter Philip på runde 18 inn et angrep på Normann. På et tidspunkt ligger alle tre side om side, men det er Philip som til slutt har innersving og kommer seg opp i ledelse, og ut på nest siste runde er Philip i ledelsen for første gang i finalen – en ledelse skjetvingen ikke akter å gi fra seg. På den aller siste runden kjøres det så taktisk og defensivt at Engebladh, som lå et stykke bak, ikke bare innhenter trioen foran, men tar seg helt opp på en 2. plass i siste sving. Dog klarer han ikke å gjøre noe med Philip, som etter en særdeles intens og dramatisk finale, kan passere målstreken som vinner av Göteborgs Stora Pris!

 

– Yes! Den smakte godt!  Det er utrolig moro med så hard og tett, men fair, fighting. Og selvfølgelig moro å ende opp med seier! Med en så lang finale som vi hadde her i dag, så er det vanskelig å finne et oppsett som fungerer maksimalt hele veien. Det er en vanskelig balansegang mellom å være rask tidlig eller rask mot slutten, men i dag tror jeg vi traff blink. Manglet litt tempo i begynnelsen, men ikke mer enn at jeg klarte å hente det inn igjen mot slutten, da jeg tror vi hadde et bittelite overtak, kommer det fra en svært fornøyd 13-åring.

 

Fornøyde var også pappa Lars-Erik og mekaniker Jussi.

 

– Ja, i dag ble det mye skruing… spesielt etter motorhavariet i morges. Det satte oss nok noe tilbake, men til gjengjeld så får det oss bare til å jobbe enda hardere. Det handler mye om å aldri være helt tilfredse, og alltid jage etter det bittelille ekstra. Der var vi i dag, og vi var ikke ferdige med å skru tidligere enn at vi måtte løpe ned til startplata før finalen. Samtidig så gjør Philip et absolutt helt perfekt løp fra første runde på tidskjøring, til siste runde i finalen. Det hjelper jo når vi er litt bakpå med det tekniske, men det er også en vanvittig motivasjon for oss som står på i bakgrunnen her, sier en sliten og blid pappa.

 

Bak Philip og Karl Engebladh tok Tobias Normann den siste pallplassen, mens Enzo Hallman måtte ta til takke med den sure 4. plassen etter å ha fått en tidsstraff for inntrykket frontfanger. Casper Henriksen fra Sarpsborg og KNA Varna tok 5. plassen.