Pressemelding: Unik mulighet for Hedda

Unge Hedda Hosås (20) har fått en nærmest utrolig mulighet. Hun er invitert av teamet Veloce Racing til å være med i en såkalt Rookie-test i den profilerte klassen og serien Extreme E.

Det er mange profilerte førere i denne serien, blant andre svenskene Johan Kristoffersson, Mattias Ekström, Kevin og Timmy Hansen og Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Det er slik i denne serien, som er en slags kombinasjon av rallycross og ørkenrally med den elektriske bilen kalt ODYSSEY 21, at det er en kvinnelig og en mannlig fører på hver bil og førerbytte underveis. Både Nico Rosberg, Jenson Button og Lewis Hamilton har sine team, og Sebastien Loeb er også en av førerne hos Hamilton.

Hedda Hosås fra Voss og NMK Bergen har lang fartstid innen motocross, men har i år også kjørt rallycross både i NM her hjemme og hadde i september en gjesteopptreden i Danmark.

Hosås vil få sin første test med den ekstreme bilen på Sardinia 26. oktober. Dette er i forbindelse med neste løp i serien.

Veloce Racing jobber aktivt for å rekruttere kvinner inn i bilsport, og har også team i formel-serien W Series der Ayla Ågren deltar. En av de aller beste førerne i denne serien, britiske Jamie Chadwick, har kjørt for Veloce.

-Jeg er veldig spent over å skulle bli involvert i Extreme E. Det kommer til å bli en helt ny opplevelse ettersom jeg har kjørt i rallycross så langt. Bilen er mye større når det gjelder størrelse, så det vil ta litt tid å tilvende seg, men jeg synes det er veldig kult at den er elektrisk – det er fremtiden! Jeg kan ikke vente og føler meg veldig heldig som har fått denne muligheten, sier Hedda Hosås. Hennes mer meritterte klubbkamerat i NMK Bergen, Andreas Bakkerud, har også testet bilen.

-Jeg gleder meg til å se hvordan serien og bilen fungerer. Selvfølgelig blir det interessant å være en del av dette og forstå miljøpåvirkningen. Totalt sett tror jeg det kommer til å bli en flott opplevelse, sier Hedda.”

– Utfordringene i Extreme E er spesielle og unike, der svært begrenset kjørelengde er en nøkkelfaktor for at noen lag velger å signere mer erfarne, «modne» talenter. Som et fremtidsrettet team mener  Veloce at en strategi som går på å investere i yngre og kommende talenter er den rette. Vi er glade for å tilby Hedda denne muligheten og for å arbeide mot suksess på den globale motorsportscenen sammen, sier Rupert Svendsen-Cook, som er teamsjef hos Veloce Racing.

 

 

 

Bilen
Mesterskapsbilene er en enhetsbil med ett og samme design, en helelektrisk SUV, kalt ODYSSEY 21. For å tåle de tøffe forholdene den står overfor, er bilens toppeffekt på 400 kW (550 hk) i stand til å skyve en 1 780 kilo, 2,3 meter bred e-SUV fra 0-100 km/t på 4,5 sekunder.

Batterier
Batteriene er spesialdesignet og utviklet av Williams Advanced Engineering, og kobler til ekspertisen og erfaringen til de samme tankene som skal levere batteriene til Gen3 i ABB FIA Formula E World Championship, som starter i 2023.
Batteriene er designet for å tåle ekstreme temperaturer, forhold og terreng, og gir en maksimal effekt på 470 kW (tilsvarende ca. 630 hk). Alle bilene har fått identiske 54kWh batteripakker som skal brukes i de to første sesongene av Extreme E.

Norske TV-seere kan se Extreme E på Eurosport og Discovery+.

Mer informasjon om serien: