Pressemelding: Veiby tror på hard kamp

-Vi må kjempe hardt for å ta seier, men vi satser på å holde oss på toppen, sier Ole Christian Veiby foran årets andre EM-runde i rallycross som kjøres i Ungarn i helgen.

De to teamkompisene Johan Kristoffersson og Ole Chr Veiby kjørte inn til dobbelt-seier i EM-åpningen i Riga i Latvia med sine VW Polo 601 RX1. På Nyirad i Ungarn er det 31 biler i startfeltet i RX1 (Supercars) og Veiby tror ikke det blir noen enkel oppgave.
-Vi hadde bra fart i Latvia, men slet litt med startene. Vi satser mot toppen også i Ungarn, men Johan og jeg kan gjerne bytte plass, sier Veiby.

 

PRESSEMELDING fra Kristoffersson Motorsport:

KMS vill stanna på toppen

Kristoffersson Motorsport åker till Nyirád i Ungern för att försvara sina Euro RX1-placeringar som etta och tvåa i mästerskapet.

– Vi hävdade oss bra i Riga, men vi behöver komma iväg bättre i starterna, säger Johan Kristoffersson som toppar mästerskapet före teamkompisen Ole Christian Veiby. 

Det blev en tuff uppgift för de båda KMS-förarna vid EM-premiären i Lettland när undermåliga starter gav avstånd och placeringar att hämta in.

– Vi hade bra pace på banan. Det kommer att behövas igen för att kunna bärga segern. Vi behöver kämpa för det, säger Veiby, som följde sin teamkamrat in till en andraplats i första rundan.

– Vi kan gärna byta ordning på det den här gången, påpekar en segersugen Ole Christian.

Åttafaldige världsmästaren Kristoffersson är förmodligen inte så intresserad av att kliva ner från sin topposition men han tror det blir tufft, inte bara mot stallkompisen.

– Vi har gjort förbättringar när det gäller starterna, men vi kommer inte att vara lika vassa som de bästa. Det är också svårare att ligga nära på banan i Ungern, avstånden byggs upp snabbare, vilket gör att vi inte kan räkna med att jokertaktiken ska rädda oss.

Men naturligtvis besitter världens mest framgångsrika rallycrossteam ändå ett stort självförtroende inför uppgiften med sina välbyggda Volkswagen Polo 601 RX1. Statistiken talar för KMS. De två senaste racen på banan i Nyirád har slutat med dubbelseger för Johan och Ole Christian – båda gångerna i ordentligt heta väderförhållanden. Väderprognosen pekar på rejäl sommarvärme även denna gång.

– Vi har gjort det bra där förr. Jag tror det är en fördel för oss när det gäller att hantera däcken i värmen, säger Veiby och Kristoffersson fyller i:

– Det är ju färre antal däck som gäller nu. Vi brukar vara duktiga på att kontrollera det.

Även denna gång bjuder Euro RX på ett rejält startfält, till och med ännu större. 30 förare i Riga har blivit till 31 anmälda den här gången. Hela sex hemmaförare i RX1 borgar också för stort publikintresse.

– Det var en riktigt kul premiär och det blir nog inte sämre nu. Många chaufförer och många olika bilmärken representerade. Jag är riktigt taggad, säger KMS-teamets VD Tommy Kristoffersson, som förstås också är nöjd att teamet överhuvudtaget kommer till start.

Vid hemresan från Riga var det ju ännu inte klart att det skulle kunna bli någon fortsättning på mästerskapet för KMS.

– Vi har det fortfarande jättetufft ekonomiskt, men från att ha varit helt nattsvart så anar vi en gryning i alla fall. Det känns positivt, tycker Tommy, som fick mycket positiv respons på den nyutvecklade motorn som teamet presenterade i samband med BAUHAUS Royal Rally of Scandinavia och hoppas få i produktion inom en snar framtid.

– Vi har en del spännande saker på gång, avslutar Tommy Kristoffersson.