Pressemelding: Vil gjøre Gudbrandsdalen grønnest i landet

Kommende helg arrangerer NMK Midt-Gudbrandsdal Norges første billøp kun for elbiler på Vinstra Motorsportarena. Men dette er mye mer enn en konkurranse for registrerte elektriske biler, hevder arrangøren. De vil bidra til at dalføret kommer i førersetet når det gjelder bærekraftutvikling for kjøretøyer.

– Visjonen vår er omfattende og ambisiøs, og involverer hele regionen, ikke bare de motorsportinteresserte, sier daglig leder ved Vinstra Motorsportarena, Per Christian Håveødegård.

Regionen må dra samlet

Helgens konkurranse for elbiler starter med en konferanse som skal belyse hvilke ringvirkninger regionen kan nyte godt av når motorsportarenaen har blitt selvforsynt med strøm til sin virksomhet.

– Vårt anlegg kan produsere strøm mesteparten av tiden, også når vi ikke har aktivitet på banene. Da kan vi lagre denne til senere bruk, eller sende energien ut i strømnettet og gjøre den tilgjengelig for andre. Det er godt miljøarbeid og dynamisk energiforvaltning, forklarer Håveødegård.

 

Etablere av fag-og utdannings-miljøer

Men de positive ringvirkningene stopper ikke med det. Håveødegård vil at norsk elektrisk bilsport og medfølgende teknologisk og mekanisk utvikling skal etablere et faglig tyngdepunkt i Innlandet.

På konferansen i dag (fredag) vil det blant annet delta folk fra sentrale, regionale og lokale politiske miljøer. Møtet blir ledet av stortingsrepresentant Rune Støstad.

– Overfor politikerne vil vi løfte fram ringvirkninger som kan realiseres i vår region dersom det finnes politisk vilje. Vi tenker for eksempel på å utvikle et skoletilbud for de som ønsker å bli mekanikere eller teknikere for el-kjøretøyer, landbruksmaskiner og andre områder der el-motorer vil erstatte dagens fossildrevne systemer, sier Håveødegård og legger til at motorsportarenaen gjerne er med i et utdanningssamarbeid med de videregående skole, eller Høgskolen i Innlandet som allerede har studier innen bærekraft og agronomi.

NBFs sportssjef Atle Gulbrandsen er en av foredragholderne i konferansen og vil snakke om elektrifiseringen av bilsporten som pågår for fullt.

 

Næringslivet må engasjeres

Håveødegård mener også at næringslivet i regionen, alt fra bensinstasjoner, bilforhandlere, reiseliv, verksteder bør være langt fram i skoene i forhold til å posisjonere seg og tilpasse seg bærekraftsutviklingen på motorsportsarenaen og ellers i lokalsamfunnet.

 

Alle er velkomne

Alle som er nysgjerrige på hva elektrifiseringen kan føre med seg, alle som har begynt å posisjonere seg allerede og alle som har spørsmål eller synspunkter rundt utviklingen er hjertelig velkommen til konferansen som finner sted fredag 14. oktober klokken 10.00 til 12.00.

 

Det blir racing også

– Men vi skal jo ikke bare diskuterte og prate, påpeker Håveødegård. – Det er jo et elbilløp også, dette her, slår han fast. Fredag ettermiddag fra klokken 12:00 og utover ettermiddagen kjører vi autoslalåm, akselerasjon og hastighetsløp. Alle som vil, og har el-bil og hjelm, kan melde seg på ved å besøke motorsportarenaens nettsider.

 

Åpne bane for alle

Hvis man ikke vil konkurrere, men teste bilen og egne kjøreferdighetene på bane, kan man gjøre det på lørdag 15. oktober. Da er det åpen bane på Vinstra Motorsportarena, og det blir utstilling av elektriske kjøretøyer og landbruksmaskiner i depotområdet.