Problemer hindret Larsen topplassering i Sverige

F_T_Larsen_14_sept
Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen stilte i helgen for første gang til start utenfor Norge med deres Ford Fiesta R5. Lørdag formiddag ledet de SM-runden totalt, men med problemer på tre av de siste etappene ble seierssjansene borte.

Teamet ankom Linköping i Sverige torsdag ettermiddag og i motsetning til i Norge var det åpent for frivillig gjennomkjøring av et par etapper denne kvelden. Dermed ble fredagens gjennomkjøring kortere og det ble mer tid til notejobbing før rallyets start.

SS1 var en km lang og gikk på smal gangvei inne i sentrum, men Larsen bommet i et par vinkler og tapte litt tid. Løpets skikkelige første etappe kom først på SS2, men også her sleit duoen med flyt ettersom de prøvde en annen type bremser enn de hadde kjørt på tidligere. Etter endt førstedag lå Larsen og Eriksen på en 5. plass totalt, men det var kun sju sekunder opp til totallederen.

Før lørdagen skiftet teamets servicemannskap tilbake til bremsene Frank Tore veit akkurat hvordan oppfører seg, og dagens mål var helt klart å kjøre seg fortest mulig opp til toppen. Etter at SS3 ble totalvunnet og det på den ekstremt krevende SS4 ble satt tredje beste tid, var den norske R5-duoen totalledere av East Sweden Rally.

Halvveis inne på SS6 skulle det dessverre ikke lenger gå feilfritt. Høyre bakhjul fikk litt for hard behandling i en kant langs veien og det ble kast på bremseskiven, noe som sørget for at trykket på bremsepedalen ble fraværende.

På service før SS8 ble problemene fikset og guttene var kun 2,1 sek bak den etappens raskeste. SS9 ble strøket før løpets start og duoen var klare for en god avslutning på den 20 km lange SS10. Halvveis inne på de etappen ble de nok en gang hindret, denne gang av en punktering foran som gjorde at de stoppet og byttet hjul.

– Jeg synes vi hadde bra løpsutvikling frem til problemene. Vi hadde ikke kjørt løp siden juni og må ta med oss det positive hjem til NM-avslutningen. Selv om vi var skuffet da vi mistet seiersmulighetene fikk vi god kjøretrening. Dette var noen av de mest krevende grusetappene jeg noen gang har sett, forteller teamets co-driver Torstein Eriksen.