Racingpremiere på Vålerbanen

124 førere fordelt på ulike klasser deltok i årets sesongåpning i norsk racing på Vålerbanen i helgen. Blant klassene var også den dansk/norske klassen Citroën DS3 Cup.

 

Det var ellers NM og norgescup på programmet, mens  det for Citroën DS3 en runde i FIA NEZ mesterskapet, som i praksis er et nord-europeisk mesterskap som går over tre løpsweekender fordelt på tre land.

Hovedklassene, som hver inneholder flere underklasser, var GT, Historisk, Shortcar og Formula Basic. I tillegg til den tradisjonsrike Seven-klassen som i år er konvertert til en åpen klasse for Seven-lignende biler og heter RSR – Roofless Sportscar Racing. Bilene kjører to finaleheat, bortsett fra GT-klassene som kjører tre.


Heidi Frydenhaug Citroën DS3 Cup.

I Citroën DS3 var det førere både fra Norge, Danmark, Sverige og Finland. Etter to runder i serien er det dansk dominans i toppen med Morten Jespersen som leder totalt foran Jonas Lynge og Filip Sandstrøm fra Sverige. Med norske øyne var det spennende å se hva Heidi Frydenhaug kunne prestere som debutant i serien, etter noen år i tyngre biler med DTC/NTCC. Heidis innsats var så absolutt godkjent, med en 6. og en 8. plass, i et felt med mange unge og hete førere, og tett, spennende racing.

 

Formula Basic mønstret et interessant startfelt med fem nykommere på startlinjen i det 13 bilers store feltet. Her seiret Lars Solheim tilslutt i begge finaler etter mye dramatikk i finale to. Morsomt var det å se at veteranen Dag Wasmuth, som har kjørt i ti år og kun tatt én pallplass tidligere, nå hadde sin beste helg i karrieren med en tredje og en andreplass.

Kanskje finnes morgendagens racingstjerna blant disse førerne i Formula Basic? Stående fr v: Espen Tomten Östli, Lars Solheim, Ole Martin Sörlie, Marius Winås, Dag Wasmuth, Björn Fuglstad och Ketil Thomassen. Knästående fr v: Anders Eriksrud, Edward Sander Woldseth, Emilie Snoen och Emilia Roosemark.

Shortcarførerne skuffer aldri med sin publikumsfriende kjørestil og store startfelt. Imidlertid tok regjerende mester Sivert S. Johansen det hele hjem med seier i begge heat. Hyggelig var det å se Mats Ørstad på pallen for første gang, med en tredje plass i det andre racet. Mats er funksjonshemmet og sitter i rullestol, med det hindrer ham ikke i å mestre sin Shortcar med bravur.


Steffen-Andre Feet

GT 3, 4 og 5 kjørte i samme heat, og her kunne to mann innkassere hver sin trippelseier. Henholdsvis Per Andre Støle i GT3 og Per Støldal i GT4. Erik Halvorsen vant to løp i GT5 mens Stian Theodorsen vant et. I GT 1 kunne Dagfinn Larsen i sin Ginetta med amerikansk V8 gjøre det samme, mens Steffen-Andre Feet vant to heat i GT2 og Ole William Nærsnes det tredje. På søndag ankom Kai Roger Bakken med sin brutale Lotus Esprit og seiret i begge dagens heat som enslig svale i GT+.


Rune Rødset

De historiske klassene er en fryd for øyet og byr på virkelig fin racing, og talte et tredvetalls biler til sammen. I den sammensatte klassen for de eldste bilene tok Atle Ramberg seieren i begge heatene med sin Ford Escort 1300 GT, mens Rune Rødset gjorde det samme for de litt nyere bilene i sin Opel Kadett GT/E.

 

Og i Roofless Sportscar Racing? Det ble en beskjeden start for den nykonverterte klassen med få deltagere, hvor Dennis Moen vant begge heat i sin ”Seven Eleven”, men hvor potensialet er stort for å få til spennende racing for denne kategorien sportsbiler uten tak.

 

Neste  NM- og NC runde er på Rudskogen 16. -18. juni.