Rally Tron: Norges svar på Pikes Peak

Rally Tron lørdag 7.september blir premiere for noe av det mest spektakulære i norsk bilsport noensinne. Sprintrallyet kalles «Norges svar på Pikes Peak», oppkalt etter det berømte bakkeløpet opp til en fjelltopp i USA.

I Rally Tron vil femti deltakerbiler kjøre helt til toppen på det 1666 meter høye Tronfjellet, Østerdalen og Alvdals signaturfjell. Tronfjellveien er Norges nest høyest beliggende bilvei, bare slått av veiene til Juvasshytta i Jotunheimen.

Det er motorklubben Nord-Østerdal Motorsport som etter flere års planlegging har klart å realisere et rally helt opp til toppen av fjellet.

-Idèen om et billøp på denne veien, vi liker å kalle det i Kjell Akrusts rike og ånd, har eksistert i mange år, men de siste par årene har prosjekteringen skutt fart, godt hjulpet av velvilje fra Jan Inge Gjermundshaug i Tronfjell Maskin, som eier veien. Tronfjellveien er en turistattraksjon i Alvdal. Den ble bygget på en måned sommeren 1959 av brødrene Ingvald og Ottar Gjermundshaug på oppdrag av Telegrafverket som planla å bygge en radio- og TV-sender for NRK på toppen av fjellet. I dag kan turistbusser kjøre helt til toppen av fjellet, som har et av sør-Norges videste utsyn, sier John Magne Lunaas i arrangørklubben i Nord Østerdal Motorsport.

Rally Tron er et sprintrally med start og mål i Alvdal sentrum. Løpet omfatter fire fartsetapper på og ved Tronfjell. De to første fartsetappene (SS1 og SS2) går på veier nord for fjellmassivet og er også innom Tynset kommune. SS3 er selve Tronfjellveien på 14 km opp til toppen av fjellet. SS4, løpets siste fartsetappe går ned fra Tronfjelltoppen med målgang på det flate platået på ca. 1300 m.o.h., som kalles Flattron.

50 rallybiler vil delta i løpet, anført av Anders Grøndal (Ford Fiesta R5) fra Drammen, som er Norges mestvinnende bilsportutøver gjennom tidene med i alt 15 NM-gull i rally og bakkeløp. På de raskeste partiene i løypa vi Grøndal og flere andre førere kunne oppnå hastigheter på 190 km/t eller mer. På platået Flatttron blir det et spesielt publikumsområde, med servering og speakertjeneste, der tilskuerne har anledning til å se rallybilene over en lang distanse, både når de kjører oppover og nedover fjellet. Det blir dessuten live nettbasert TV-sending fra de to etappene som kjøres på selve fjellet. I tillegg til rallybilene vil det også bli demonstrasjonskjøring med flere av landets beste Enduroutøvere på motorsykkel.

-Det er et omfattende arrangement vi har påtatt oss med nær 200 funksjonærer som er i sving i løpet av dagen. Vi har møtt stor velvilje og mottatt støtte fra både Alvdal og Tynset Kommune, samt Hedmark Fylkeskommune, og som nevnt fra veiens eier Tronfjell Maskin. Dette er faktisk det første rallyet som noensinne kjøres i sin helhet i Østerdalen, og løpets karakter med fartsetappene til topps på Tronfjell gjør det til noe helt enestående. Ikke bare i Norge, men også i Europa. Årets løp er selve premieren, men vi legger ikke skjul på at vi ønsker å videreutvikle dette arrangementet til å bli kjent utenfor landets grensen. Akkurat som det berømte bakkeløpet Pikes Peak i USA, sier John Magne Lunaas.

Flere andre motorklubber er involvert i arrangementet med funksjonærer og materiell. Oslo Motorsport, som i likhet med Nord Østerdal Motorsport er tilknyttet Norges Bilsportforbund gjennom paraplyorganisasjonen Frittstående Motorsklubber, er sentralt inne på arrangørsiden og har også gitt økonomisk støtte til Rally Tron. Det er Oslo Motorsports meget erfarne leder Bjørn Gulbrandsen som vil fungere som løpsleder for Rally Tron.

«Funfact» om Tronfjell. Fjellet ble i en leserkåring i Aftensposten nylig kåret til å ha Norges flotteste og videste utsyn. Tronfjell vant denne kåringen med god margin til Gaustatoppen og Sølen i Rendalen. Det sies at på en klar dag er det mulig å se helt til Orkangerfjorden i Trøndelag fra toppen av Tronfjell.
Forfatteren Kjell Aukrust var svært opptatt av raske og sportslige biler og ble en gang med på en prøvetur i rallykjøreren Per Engseths Porsche. Han ble mektig skremt på turen, og historien skal ha det til at han «tok hevn» ved å modellere sin figur Rudolf Blodstrupmoen, den ikke helt sympatiske konkurrenten til Reodor Felgen i Flåklypa Grand Prix, etter Per Engseth. Det er mulig at dette bare er en myte, men det er et faktum at Per Engseth i profil har en sterk likhet med Blodstrupmoen!

Live nettbasert TV-sending fra Rally Tron blir tilgjengelig på facebook.com/injection.no ca. Kl. 13.00 lørdag 7.september. Sendingen blir kommentert av Viasats Formel 1-kommentator Henning Isdal, og vil følge alle biler både på SS3 og SS4 (opp og ned på fjellet).

Publikum blir befordret med busser opp til publikumsområdet på Flattron i god tid før starten på SS3. Med publikumsområdets beliggenhet på ca. 1300 m.o.h. setter Rally Tron også høyderekord for tilskuere til et billøp i Norge.

Programavis for Rally Tron er tilgjengelig på www.rallytron.no