Tirsdag og onsdag var det klart for årets finale i Bilsporttalentet på Gardermoen og Vålerbanen. Vinneren blir offentliggjort på NBF sin galla den 2. desember. Etter mange år med strålende sol ble årets finale preget av skiftende vær, men det stoppet ikke de fem finalistene Isabell Rustad, Jens Hvaal, Karl Peder Nordstrand, Oskar Biksrud og Emil Sivesind. Det hele startet på Gardermoen Motorpark med litt informasjon om de kommende dagene, før det var klart for første øvelse; bilcross. RX Evolution med brødrene Skaar i spissen stilte med Volvo 240 som finalistene fikk bryne seg på ute på NMK Gardermoen sin fine bane. Neste øvelse var crosskart, eller Speedcar, for å være helt nøyaktig. Aleksander Wiik var på plass med en bil, og det var tydelig at noen hadde mer erfaring enn andre med denne type kjøring. -Slik er det med alle øvelser, og derfor ser vi ikke utelukkende på rundetider. Noen har bedre forutsetninger enn andre, og denne gangen skiftet også været litt. Alt dette tar vi hensyn til når vi plukker en vinner, sier juryformann Atle Gulbrandsen. Fra Gardermoen gikk ferden videre til Vålerbanen, hvor middag og rallysimulator stod på menyen. Simen Næss Hagen fra Parcferme leverte simulator, og hadde også lagt opp til at finalistene måtte ha gjennomkjøring, hvor de skrev sine egne noter, før de skulle kjøre en grusetappe tre ganger med en forhjulsdrevet bil. Onsdag morgen startet med den fryktede fysiske testen i regi av landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass. Noen tok seg så ut, at det var fint at Sport Rescue var på plass med sykebilen også på denne øvelsen. Så var det klart for gokartkjøring på Vålerbanens gokartbane, hvor Star Group lånte ut en Rotax. Først ble det kjørt på slicks på en fuktig bane, men så begynte det å regne, slik at forsøk to ble kjørt med regndekk. Etter lunsj skulle alle deltakerne presentere seg selv og sine fremtidsplaner foran juryen, og alle måtte også gjennom et TV-intervju og fotografering. Til slutt var det klart for dagens høydepunkt, racing med en Porsche Cayman GT4 utlånt av Svein Tore Sæther. Også denne kjøringen foregikk på en regnvåt bane, men det var ingen uhell og alle imponerte med gode rundetider. -Til tross for litt varierende vær fungerte alt veldig bra. Vi hadde ingen uhell eller tekniske problemer. Jeg vil også takke alle som stiller opp for at vi får gjennomført Bilsporttalentet hvert eneste år. Juryen, som i tillegg til meg bestod av Roger Moen, Molly Pettit, Henning Isdal og Holm Jacob Matheson. De to sistnevnte har vært i juryen hvert år siden Bilsporttalentets forløper, Castrol Juniortalent, startet i 1998, og hadde det ikke vært for Matheson hadde vi nok ikke hatt noen talentkonkurranse i dag. Vi har også god hjelp av Per Kristian Sollien hvert år, samt Sport Rescue og TV Media som filmer, sier Atle Gulbrandsen. Bilsporttalentet har også en rekke samarbeidspartnere som Porsche, HTB Racing, Vålerbanen, Bilforlaget, Proffklær, KNA, NMK, FMK og Team Supernasjonal. Foto: Simen Næss Hagen

Regn stoppet ikke Bilsporttalentene

Tirsdag og onsdag var det klart for årets finale i Bilsporttalentet på Gardermoen og Vålerbanen. Vinneren blir offentliggjort på NBF sin galla den 2. desember.

Etter mange år med strålende sol ble årets finale preget av skiftende vær, men det stoppet ikke de fem finalistene Isabell Rustad, Jens Hvaal, Karl Peder Nordstrand, Oskar Biksrud og Emil Sivesind.

Det hele startet på Gardermoen Motorpark med litt informasjon om de kommende dagene, før det var klart for første øvelse; bilcross. RX Evolution med brødrene Skaar i spissen stilte med Volvo 240 som finalistene fikk bryne seg på ute på NMK Gardermoen sin fine bane.

Neste øvelse var crosskart, eller Speedcar, for å være helt nøyaktig. Aleksander Wiik var på plass med en bil, og det var tydelig at noen hadde mer erfaring enn andre med denne type kjøring.

-Slik er det med alle øvelser, og derfor ser vi ikke utelukkende på rundetider. Noen har bedre forutsetninger enn andre, og denne gangen skiftet også været litt. Alt dette tar vi hensyn til når vi plukker en vinner, sier juryformann Atle Gulbrandsen.

Fra Gardermoen gikk ferden videre til Vålerbanen, hvor middag og rallysimulator stod på menyen. Simen Næss Hagen fra Parcferme leverte simulator, og hadde også lagt opp til at finalistene måtte ha gjennomkjøring, hvor de skrev sine egne noter, før de skulle kjøre en grusetappe tre ganger med en forhjulsdrevet bil.

Onsdag morgen startet med den fryktede fysiske testen i regi av landslagstrener Jan Åge Asgrimsplass. Noen tok seg så ut, at det var fint at Sport Rescue var på plass med sykebilen også på denne øvelsen.

Så var det klart for gokartkjøring på Vålerbanens gokartbane, hvor Star Group lånte ut en Rotax. Først ble det kjørt på slicks på en fuktig bane, men så begynte det å regne, slik at forsøk to ble kjørt med regndekk.

Etter lunsj skulle alle deltakerne presentere seg selv og sine fremtidsplaner foran juryen, og alle måtte også gjennom et TV-intervju og fotografering.

Til slutt var det klart for dagens høydepunkt, racing med en Porsche Cayman GT4 utlånt av Svein Tore Sæther. Også denne kjøringen foregikk på en regnvåt bane, men det var ingen uhell og alle imponerte med gode rundetider.

-Til tross for litt varierende vær fungerte alt veldig bra. Vi hadde ingen uhell eller tekniske problemer. Jeg vil også takke alle som stiller opp for at vi får gjennomført Bilsporttalentet hvert eneste år. Juryen, som i tillegg til meg bestod av Roger Moen, Molly Pettit, Henning Isdal og Holm Jacob Matheson. De to sistnevnte har vært i juryen hvert år siden Bilsporttalentets forløper, Castrol Juniortalent, startet i 1998, og hadde det ikke vært for Matheson hadde vi nok ikke hatt noen talentkonkurranse i dag. Vi har også god hjelp av Per Kristian Sollien hvert år, samt Sport Rescue og TV Media som filmer, sier Atle Gulbrandsen.

Bilsporttalentet har også en rekke samarbeidspartnere som Porsche, HTB Racing, Vålerbanen, Bilforlaget, Proffklær, KNA, NMK, FMK og Team Supernasjonal.

Foto: Simen Næss Hagen