Rekordtidlig sesongåpning i Racing

Racing NM starter i år rekordtidlig med årets Norgesmesterskap i baneracing på Rudskogen Motorsenter denne helgen.

Til helgen møtes Norges fremste racingsjåfører på Rudskogen Motorsenter i Rakkestad for å kjøre en rekordtidlig NM-åpning i baneracing. Det er ventet over 155 biler til start i de ulike NM og gjesteklassene og i tillegg skal det kjøre NEZ-mesterskap i DS3 Cup hvor førere fra Skandinavia og de baltiske landene deltar.

 

Ny utfordring

UTFORDRING: Alf Marius Loe Sandberg vant suverent GT4-klassen i 2018, og vant 13 NM-race. Men i år tar han steget opp til GT3. Dermed utfordrer han blant andre Audi-gutta Olav Rygge og Per Støldal om årets NM-gull i denne klassen

 

Fjorårets suverene norgesmester i GT4, Alf Marius Loe Sandberg har denne sesongen hatt lyst på nye utfordringer og har meldt seg på i klasse GT3. Han vant hele 13 NM-finaler i fjor, og i år håper han blant annet å slå Audi-gutta Olav Rygge og Per Støldal.

– Vi hadde lyst på noen nye utfordringer, så vi har gjort litt småting med bilen og oppjustert litt på effekten så nå skal vi prøve å utfordre i GT3, smiler Alf Marius Loe Sandberg. NM-vinneren i GT3 klassen i fjor, Olav Rygge var også han helt suveren i fjor, og at de to nå skal møtes i samme klasse synes Rygge er moro.

– Jeg ønsker han velkommen i klassen, og dette blir veldig bra for klassen. Jeg vet han er en tøff konkurrent, men han skal ikke få det lett, lover Rygge.

Dårlig oppladning

DÅRLIG OPPLADNING: Heidi Frydenhaug bytter i år fra BMW til Peugeot, men oppladningen har ikke vært helt som team Frydenhaug hadde håpet. Nå har de kjøpt to Peugeot 206 i håp om å få alt på plass til helga. – Vi må mikse og trikse litt for å få en startklar bil, smiler hun.

 

I GT-klasse 5 er det rekordmange deltagere og det er av året hentet ut over 40 startnummer, per nå har 25 GT5 biler meldt seg på Racing NM, og her er det ventet et bikkjeslagsmål om NM-medaljene. Heidi Frydenhaug var kun to poeng bak NM-gullet i fjor, og i år har hun handlet to nye Peugeot 206 i kampen om å nå NM-gullet.

– For oss er det kun NM-gull som gjelder. Jeg tror det blir viktig å kjøre litt taktisk og plukke jevnt med poeng gjennom hele sesongen. Men man kan ikke safe for det er mange som kommer til å kjøre fort, sier hun. Frydenhaug har ikke hatt noen god oppladning mot sesongåpningen og på grunn av motorproblemer, har teamet hentet en ny bil for å få på plass en bil til åpningen på Rudskogen til helgen.

– Vi håper vi får en startklar bil, men NM-åpningen blir uansett litt sjansespill for oss, sier hun.  Fjorårets Norgesmester i klassen, Erik Halvorsen har ikke hatt noen problemer før åpningshelgen. Han har testet to ganger, og er klar for å forsvare tittelen.

– Vi har fått satt inn nye skolisser i kjøreskoene, og det er vel det vi har gjort siden i fjor. Vi kjører for tittelen, og i år skal vi få kjørt alle NM-rundene i fjor måtte jeg stå over åpningen, men i år får vi forhåpentligvis kjørt alle rundene, sier han.

STORT FELT: GT5 klassen vokser seg stadig større, og til helgens sesongåpning stiller hele 25 biler på startstreken i denne klassen. I fjor var det svært jevnt om NM-gullet i denne klassen. Det var Trond Brekke som vant åpningsløpet på Vålerbanen i fjor i GT5.

Comeback i største GT-klassen

FULL SESONG: Fredrik Sørlie og hans team Zyrus Engineering kjører for NM-gull i GT1 (GT+) – Målet er helt klart å få en NM-tittel, sier Sørlie, som til helgen blant annet skal kjøre mot Kai Roger Bakken og sønn Truls Bakken i GT+ klassen. Det kommer til å bli spennende.

 

Det er i GT1 og GT+ som de råeste bilene i årets NM-serie skal kjøre, og vi får et aldri så lite comeback selv om Fredrik Sørlie kjørte noen runder for Zyrus Engineering også i fjor. Så skal han denne sesongen kjøre full NM-sesong i jakten på NM-gullet i en Lamborghini Huracan Super Trofeo.

– Jeg hadde mer eller mindre lagt racinghjelmen på hylla da Radni Molhampour ringte meg dagen før den nest siste NM-runden i fjor og fortalte meg at jeg skulle kjøre. For meg er dette selvsagt en mulighet til å endelig få kjempe om en NM-tittel, men samtidig kommer vi til å ha høyt fokus på å innhente mest mulig data om chassiset på bilen slik at vi kan ta med oss de erfaringene vi gjør over på bilen teamet nå holder på å bygge, forteller Sørlie. Men det kommer ikke til å bli lett vei mot gullet i NM-klasse 1. Til sesongåpningen er også Kai Roger Bakken med sin Lotus Esprit påmeldt, og fjorårets NM-mester i GT1, Pål Berg skal ikke gi fra seg noe.

Under helgens NM-åpning blir det også kjørt NM i Historisk Racing og Shortcar. I tillegg vil Formula Basic være på plass og kjøre Norges Cup. Det samme skal Seven/RSR. Som sagt blir det NEZ mesterskap i DS3 Cup, samt at Porsche Club Norge skal kjøre sine racingklasser.

Vi inviterer herved til en fartsfest på Norges hovedanlegg for motorsport, Rudskogen  Motorsenter. Pris for å komme inn er 150 kroner. Barn under 12 år kommer gratis inn.

Mer info om arrangementet finner dere på www.racingnm.no

Facebookside:
https://www.facebook.com/racingnm