Røkland måtte bryte Cirquit Of Ireland

AUTO - ERC IRELAND RALLY 2015
At løpet i Irland skulle bli en utfordring kom ikke som en overraskelse på Steve Røkland, unggutten som er medlem av Team Norway har ikke kjørt asfaltløp siden august i fjor. Dessverre endte eventyret i historiske Belfast med en uheldig avkjøring kun en kilometer før målgang på den aller siste etappen.

Teamet sitter allikevel igjen med mye positiv erfaring og informasjon som kan komme godt med senere i sesongen og for framtiden, løpet ga mildt sagt meget verdifull trening på asfalt.

 

Løpet startet med 2 treningsrunder og en kvalifisering på fuktig føre onsdag, den offisielle startseremonien var lagt utenfor det fantastiske rådhuset i Belfast og en meget underholdende seremoni ble gjennomført før bilene ble sendt til nattopphold.

 

Oppsummering dag 1

Circuit Of Ireland inneholdt ca 20 mil med fartsetapper, litt i underkant av halve distansen skulle kjøres den første dagen. På de første etappene var det ufyselige forhold og med lite asfalt trening før løpet skulle det tidlig vise seg til å begynne med at tempoet på vått føre og slicks ikke var helt på høyde med de beste i klassen, dette var dog ikke uventet ettersom flere av konkurrentene hadde kjørt løp i samme område helgen før og unnagjort flere mil med testing på mandag samme uke. Steve som har med seg Britiske James Aldridge i kartleserstolen holdt et jevnt men allikevel stigende tempo uten å ta noen sjanser og når dag 1 var ferdig var de på en femteplass i klassen som hadde hele 24 startende.

Er i utgangspunktet ikke så veldig misfornøyd når jeg ser hvem som er foran meg på listen etter første dag, de fleste her er asfaltspesialister med mye resurser, noen av de har fabrikkstøtte mens andre har god support fra de respektive lands importører og de har testet hardt i forkant av løpet. Vi avanserte også opp til fjerdeplass i klassen etter at en av deltagerne fikk fem minutters tidstillegg for ikke å ha fulgt ruten på en transportetappe og dermed ikke vært innom dekk kontrollen, alle deltagere må gjøre dette slik at arrangøren har mulighet til å forsikre seg om at ingen bruker mer enn 12 dekk sier Steve

 

Oppsummering dag 2

Dag 2 skulle bli en opptur frem til den kjedelige avkjøringen, allerede på den første etappen satte de en topptid i klassen, underlaget var nå tørt og i og med at føret og veikarakteren hadde endret seg hadde Steve nå endret til samme innstillinger på bilen som han hadde i Sokndal i fjor sommer, dette  fungerte meget bra og de fortsatte utover dagen med topp 3 tider i klassen, dette viser jo også at Steve med testing i forkant av løpene kan henge med de beste i klassen på asfalt også.

Selv om differansen opp til ledene Emil Bergqvist var ganske stor på sammenlagt listen før den siste prøven måtte Bergqvist som forøvrig vant løpet denne helgen foran teamkollega Marjan Griebel allikevel se seg slått av Steve på et noen av prøvene denne dagen.

– Ja jeg er fornøyd med stort sett alle etappene på dag 2, det fungerte bra, jeg klarte å stole på dekkene noe jeg slet med i går, det var liksom ikke noe særlig god følelse og jeg hadde ikke flyten, når det derimot tørket opp og grepet ble bedre klarte jeg å holde tritt med de beste og være raskere enn de på noen prøver også. Den kjedelige avkjøringen  skjedde bare en kilometer før mål, vi kom inn i et område med mye gjørme på veien og jeg hadde helt grei og tilpasset fart, på en rett strekning var det en bitte liten dump som gjorde at fronten på bilen skled ut , bakenden på bilen traff en trerot som stakk litt ut, bilen ble slengt rundt i veien og baklengs inn i et steingjerde på andre siden, skadene på bilen var dessverre slik at det venstre bakhjulet ikke gikk rundt og vi måtte dermed bryte, skikkelig bittert når vi faktisk kunne se mål på etappen litt lenger bort, forteller han.