Sesongåpner på Nürburgring

moller_team_10.jpgFørstkommende lørdag starter Møller Bil Motorsport årets sesong i det tyske langdistansmesterskapet VLN på Nürburgring Nordschleife i Tyskland.

-Etter en lang vinter er vi endelig klare til å kjøre løp. Vi har hatt to testdager på Hockenheim og en på Nürburgring den siste tiden, så vi føler oss godt forberedt, men det er alltid spennende med det første løpet uansett, forteller Håkon Schjærin (52) fra Flisa, som går inn i sin femtende fulle sesong i VLN-mesterskapet som arrangerer alle sine løp på den 25 kilometer lange Nordschleife.

I lørdagens 4-timersløp skal Håkon Schjærin dele på kjøringen med Atle Gulbrandsen (30) fra Hamar, som går inn i sin sjette sesong på Nürburgring, samt Christian Krognes (19) fra Ridabu som står foran sin første fulle sesong i dette mesterskapet.

-Jeg kjørte to løp for et tysk team i fjor, men jeg gleder meg veldig til årets sesong. Bilen vår har vinnerpotensiale og det skal bli veldig godt å komme i gang med sesongen, sier Christian, som de siste årene har vært en av Norges beste gokartførere.

Under 24-timersløpet på Nürburgring den 15. og 16. mai skal også tyske Peter Oberndorfer kjøre for teamet, men i årets første løp er det altså et helnorsk lag som representerer Møller Bil Motorsport.

-Vi hadde en uheldig sesong i fjor med mange problemer, så derfor er vi forsiktige optimister foran denne sesongen. Vi har en ny girkasse med spaker bak rattet, litt bredere dekk og en ny løsning i forhold til bakvingen. Forhåpentligvis fungerer dette så godt at vi kan kjempe om pallplasseringer, sier Håkon Schjærin.

Møller Bil Motorsport kjører en Audi TT 2,0 TFSI i klassen SP3T, for biler med 2,0 liters turbomotorer. Bilen yter rundt 350 hestekrefter, veier bare litt over et tonn, og er kapabel til å kjøre under ni minutter på den 24,4 km lange banen som brukes i VLN-løpene.

Som tidligere satses det stort i SP3T, selv om fabrikksteamet til Volkswagen glimrer med sitt fravær denne sesongen. Men et privatteam har kjøpt en Scirocco og fabrikksteamet til Volkswagen, så de kan bli farlige. Dessuten har fjorårets toppteam Raeder byttet fra en Audi A3 til en Audi TT, mens et annet team har kjøpt deres A3. Opel har også en fabrikkssatsing med flere Astra’er til start, mens Subaru kommer med et japansk fabrikksteam i denne klassen under 24-timersløpet. Dessuten er det flere gode team til start med biler som Volkswagen Golf, Seat Leon og Mitsubishi Lancer, og den tidligere DTM-føreren fra Danmark, Kurt Thiim, er i år en av Møller Bil Motorsports konkurrenter.

I tillegg til den seriøse satsingen i SP3T er det flere fabrikksteam som satser også i de aller raskeste klassene. Porsche stiller med mange biler og flere fabrikksførere, mens Audi håper å kunne slå de med sine R8-biler. BMW satser seriøst med både BMW M3 og BMW Z4, mens også Lexus har en fabrikkssatsing med den nye LF-A. Man skal heller ikke glemme gode privatteam med biler som Ferrari 430, Dodge Viper, Chevrolet Corvette og Opel Astra DTM.

-VLN blir bare sterkere og sterkere for hvert år, og det har skjedd en enorm utvikling av mesterskapet siden jeg først startet å kjøre her på midten av 90-tallet. I dag fremstår VLN som et av de mest prestisjefylte langdistansemesterskapene i verden, forklarer Håkon Schjærin.

Møller Bil Motorsport har planlagt å kjøre fem løp på Nürburgring denne sesongen, og Møller Bil og deres samarbeidspartnere bruker teamet til intern motivasjon. Flere av de ansatte hos Møller Bil, alt fra mekanikerlærlinger til ledelsen, er med på tur, og racerbanen er en fin arena for både opplæring og sosial hygge.

2010 blir Møller Bil Motorsports tredje sesong på Nürburgring. Teamet har tidligere vunnet løp og håper å fortsette den trenden i år. Men vel så viktig er det også et racingteamet skaper et internt engasjement hos Møller Bil og samarbeidspartnerne, og at racingteamet også er lærerikt for Møller Bils mekanikere.

Møller Bil Motorsport har en fast mekanikerstab ledet av Leif Erik Vik, og bestående av Møller Bil-mekanikerne Frank Johansen, Kjetil Finstad, Ted Trønnes, Thomas Skybakkmoen. I tillegg er det med tre gjestemekanikere i hvert løp fra ulike Møller Bil-verksteder over hele landet som har kvalifisert seg for å være med. Teamet har også en rekke guider under ledelse av Verene Koller som tar seg av hospitality og alle gjestene.