Solid kjøring av Ole Christian Veiby

O_C_Veiby_13_finnsk
Ole Christian Veiby (16) debuterte i Rally Finnskog på en overbevisende måte. Unggutten kjørte friskt og hadde flere topp 20-tider på etappene.

Som deltaker i ungdomsklassen er 16-åringen og kartleser Stig Rune Skjærmoen en av de sist startende i feltet. Under Rally Finnskog, som var årets andre NM-runden i rally, betød det at de hadde nærmere 100 biler foran seg på startstreken. Det igjen fører til at veiene stedvis blir som trikkeskinner og det er umulig å ha egne sporvalg. På hjemmebane viste Ole likevel at det er mulig å kjøre fort i en Ford Fiesta ST, til tross for høyt startnummer. Sammenlagt endte de på en oppløftende 22. plass.

– Jeg er veldig fornøyd med gjennomføringen av løpet. Dette er mitt tredje ordentlige rally, og hele veien har vi hatt progresjon. Jeg sammenligner meg med førere foran meg i feltet, og det er gledelig å se at jeg nærmer meg nesten for hver etappe, sier han.

Årets utgave av Rally Finnskog besto av totalt åtte etapper, hvor fire etapper ble kjørt to ganger. Ole og kartleser Skjærmoen viste stigning utover dagen, og kjørte raskere på alle etappene på andre gjennomkjøring.

De åpnet løpet med en litt beskjeden 38. plass på SS1, og Ole forteller at det var litt uvant å oppleve en etappe hvor det gikk så fort.

– Veien var bred og fin og det var skikkelig godt feste. Det var en ny erfaring for meg å kjøre så fort. Men jeg lærte mye av det, og på andre gjennomkjøring, som var SS5, gikk det langt bedre, sier han.

Tidene er også en klar bekreftelse på at det gikk bedre. Mads Østberg vant både SS1 og SS5 i sin WRC-bil. På den første gjennomkjøringen av den 13,63 kilometer lange etappen var Ole ett minutt og 26 sekunder bak Fords fabrikkfører i VM, mens avstanden var krympet til 48 sekunder da etappen ble kjørt for andre gang – og Ole kunne notere seg for 20. bestetid.

I alt oppnådde Ole og kartleser Stig Rune tre tider blant de 20 beste. Det er han selvsagt godt fornøyd med i dette selskapet.

– Egentlig så har hele dagen gått bra. Jeg føler nå at notene begynner å sitte skikkelig, og jeg stoler 100 prosent på det Stig Rune leser. Vi har funnet et komfortabelt tempo uten å ta noen sjanser. Vi hadde ikke et eneste ordentlig ”tilbud” i løpet av dagen, sier Ole, som forteller at han nå etter Sigdalsrally, Rally Hadeland og Rally Finnskog er moden for å kneppe opp tempoet enda ett hakk under Numedalsrally første helga i mars.

– Alt har så langt gått etter planen, og tiden er inne for å skru opp tempoet litt til. Når vi kjører så komfortabelt og trygt som vi har gjort, tror jeg vi har noe å gå på. I Numedal skal vi ta i litt til, men det er ikke snakk om å kjøre som villmenn. Det handler om å bli litt bedre kjent med hvor grensa går. Skulle vi kjøre av, så vil vi lære noe av det også, mener KNA Solør Motorsport-føreren.

Han beskriver dagen som sin beste hittil i en rallybil. Ikke bare gikk det sportslig bra, men det var også en stor opplevelse å få kjøre på hjemmebane.

– Det var masse folk langs løypa, og alle viftet med armene og heiet oss frem. Veiene var bra og etappene morsomme. Spesielt Bæreia-etappen likte jeg godt. Der fikk jeg oppleve de fleste veikarakterer på en prøve. Det var smalt og knotete, stedvis brede og fine veier og partier hvor det gikk fort, sier han med et smil.