Spennede racing i Velodromloppet

mathis_2010.jpg20 norske førere stilte til start i det tradisjonsrike Velodromloppet for historiske racerbiler på Gelleråsen utenfor Karlskoga i helgen. Holm Jacob Matheson (bildet) sørget for norsk seier.

Gelleråsbanen kunne i år feire 60-års jubileum, og over 200 historiske biler var påmeldt. Til tross for særdeles ustabilt vær ble det avviklet flott racing med norsk deltakelse i 7 av 11 klasser.

Formelbiler
Her stilte Petter Huse og Francis Horn til start. Petter Huse kjørte inn til to flotte 4. plasser med sin GRD Formel 3 bil.

Racersportsbiler
Dagfinn Larsen i en Tiga var eneste norske føreren i denne klassen. Larsen kvalet inn til en 3. plass og knep samme plasseringene i begge racene.

Standardbiler 0-1300 cc inntil 1965
Her var vår egen Edwin Solheim raskest på kvalet, tett fulgt av den gamle «reven» Egil Alver, begge i Cooper S. I første racet ble det imidlertid problemer for Solheim, men Alver kunne innkassere en flott 3. plass etter fin kjøring. I race 2 var det kun Christer Nilsson i en Ginetta som klarte å forhindre en norsk storeslem, da Solheim og Alver la beslag på 2. og 3. plassen i et særdeles spennende oppgjør. Her tok for øvrig Anne Grete Dahl en respektabel 9. plass i sin Cooper S, etter flott kjøring.

Standardbiler 1966-1971
Den største norske deltakelsen var i denne klassen med 7 biler i feltet. Atle Ramberg i en Ford Escort Twin Cam hadde 3. beste tid etter kvalet og kjørte inn til 2. plass i første racet. Av andre plasseringer i dette racet kan nevnes 5. plass til Tom Herskedal i Cooper S og 7. plass til Knut Chr. Hallan i sin Morgan +8. Lars Kristian Ekorness måtte bryte i sin lynraske Mini Marcos, p.g.a. kjøleproblemer.
Ekorness kom stert tilbake i race 2 og tok 2. plassen etter Lennart Bengtsson fra Sverige i en BMW 2002.

Standardbiler 1972-1981
Størst forventning var det nok knyttet til heatet for standardbiler mellom 1972 og 1981 med hele 22 biler på startstreken. Her var flere spennende norske ekvipasjer påmeldt sammen med gamle stjerner som evigunge Erik Berger på 85 (!) og danske Erik Høyer.
Hans Peter Havdal i sin Kraemer Porsche 911 var suverent raskest på kvalet og med Holm Jacob Matheson i sin Escort BDA på 4. tid var det greit å være norsk på Gelleråsen.
Race 1 ble et bikkjeslagsmål av de sjeldne med mange insidenter og stor dramatikk.
Mikael Östberg i en Chevrolet Camaro vant heatet etter at Hans Peter Havdal måtte bryte etter et sammenstøt med Erik Berger. Holm Jacob Matheson led samme skjebne og måtte bryte med kjøleproblemer etter å ha kjørt seg opp til 3. plass. Mads Gjerdrum og Per Egil Moseby kvitterte ut en 7. og en 13. plass.
Til andre race var alle på plass etter div. reparasjoner, og nå skulle kjærringa reises ! En knallstart av Holm Jacob Matheson fra andre startrekke brakte ham opp til 2.plass etter første passering av «Trøskurvan», og etter å ha dyttet på Östbergs Camaro et par runder syntes Mathis det var nok. Etter en passe frekk innbremsing ble Camaroen passert på innsiden, og derfra og inn fikk BDA’en synge rene toner i front ! Laurbærkransen til Matheson ble kronen på verket for de mange norske som hadde tatt turen til Velodromloppet for å se historisk racing på sitt beste.

Helgen totalsett var preget av mange tekniske problemer for de norske deltakerne, men også av særdeles spennende heat og mye flott kjøring.
Historisk Racing er uten tvil på fremmarsj og har et publikum i alle aldre som tydelig setter pris på så vel flott kjøring, som flotte historiske biler som brukes som om vi fortsatt skrev 1968….! Neste løp i NM for historiske biler går på Rudskogen helgen 14./ 15. august