Det er stor spenning i den populære Subaru Cup foran helgens runde i Aurskog-Høland Rally. Skal Anders Kjær ta sin andre strake seier? Skal en svenske gå til topps, eller slår unggutten Marius Aasen ut i full blomst?
Det er mange åpne spørsmål foran årets femte runde i Subaru Cup. Fortsatt er det Andreas Mikkelsen som ligger på topp sammenlagt, men han kjører ikke lørdagens grusløp i Akershus. Han er opptatt med den Rally Sardinia og den internasjonale serien IRC.
Dermed har Anders Kjær fra NMK Larvik alle muligheter til å ta over ledelsen på lørdag. Sammen med kartleser Trond Svendsen var han best i forrige runde, Rally Sørland, og han er kun tre poeng bak Mikkelsen. Anders Kjær kjører også for NM-medalje i gruppe N, og der ligger han på bronseplass foran lørdagens løp.
Anders Kjær må se opp for utfordrere fra vårt naboland i øst. Subaru Cup er så populær at også svenskene Pontus Tidemand og Jerker Axelsson vil ha et ord med i slaget på norsk jord. Tidemand ligger kun ti poeng bak Kjær, mens Axelsson er på 4. plass, 17 poeng bak Tidemand igjen.
Men den som kan komme til å sette de etablerte førerne på plass på lørdag er unggutten Marius Aasen (18) NAF Motorsport Asker & Bærum-førern har hatt en flott progresjon i årets sesong. I Rally Sørland for en måned siden ble han tredjemann i Subaru Cup bak Kjær og Tidemand.
-Jeg håper jo at vi kan gjøre det enda litt bedre nå. Arskog-Høland Rally har jeg kjørt to ganger tidligere i ungdomsklassen, mens Rally Sørland var nytt for meg i år. Vi gjennomførte også en test på onsdag og skal nå kjøre med samme motorprogram som de andre for første gang. Det gir noe mer effekt, men jeg har valgt å vente med det til nå, sier Marius Aasen som vant den store konkurransen Bilsporttalentet 2009 i fjor.
Når lørdagens rally er unnagjort er det et lengre opphold før de fire asfaltløpene på Vålerbanen og Rudskogen står for tur i august, og disse ser Marius virkelig frem til.
-Jeg mener jo at det er der jeg kan hente mye poeng. Jeg kjørte baneløpene i cupen i fjor også, og synes selv jeg at jeg har en fordel på asfalt, så det ser jeg frem til, sier Marius.
Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med like forutsetningene. Bilene er helt identiske. Det er en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo. I utgangspunktet rigget i henhold til det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Bilene har allikevel en effekt på 285 HK, og motoren har et dreimoment på 580 Nm. Bilene har seks trinns tettsteget girkasse med elektronisk senterdifferensial med ti forskjellige innstillinger. I tillegg til de seks NM-løpene i rally, skal det også kjøres fire asfaltbaneløp på henholdsvis Vålerbanen og Rudskogen i august.
Aurskog-Høland Rally har start og innkomst ved Bjørkelangen Videregående skole. Der er også løpets serviceplass og base. Deltagerne skal kjøre hele 11 fartsetapper på til sammen 98 km s på de raske grusveiene nord og sør for Bjørkelangen. I selve Bjørkelangen sentrum kjøres også en kort publikumsetappe på asfalt to ganger. Her blir det topp underholdning lett tilgjengelig for publikum. Med serviceplass på Bjørkelangen videregående skole vil publikum også komme lett til og se hvordan man holder rallybilene i stand under et løp.
NRK1 sender en halv time fra løpet klokken 23.35 på søndag kveld.
Poengstilling Subaru Cup 2010 (etter 4 løp)
1. Andreas Mikkelsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 85
2. Anders Aa. Kjær, NMK Larvik, 82
3. Pontus Tidemand, SMK Eda, 72
3. Jerker Axelsson, SMK Trollhättan, 55
5. Sivert Johansen, NMK Tønsberg, 55
6. Richard Haget, KNA Kongsvinger, 53
7. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 52
8. Jim Roger Haugom, KNA Kongsvinger, 36
9. Herman Tank-Nielsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 25
10. Thomas Kvam, NAF Motorsport Grenland, 18