Spennende NM-åpning i rallycross

solvberg.jpgEven Hvaal, Tommy Sølvberg og Terje Morstad vant sine supernasjonalklasser, mens Tommy Kongsten vant shortcar under NM-åpningen i rallycross på Bollandsmoen i helgen.

I supernasjonal over 2000 ccm trønderen Knut Ove Børseth som vant alle innledningsomgangene, med Terje Morstad som en god nummer to.

Etter finalekjøringen var det Morstad som kunne klatre øverst på pallen. Etter et motorras i sin BMW i Sverige 16. mai, ble han klar igjen på fredag.

– Ja, vi kom til Melhus rundt midnatt fredag, men alt fungerte, og jeg er veldig godt fornøyd med både seieren og tidene, sier norgesmesteren fra i fjor, som likevel peker på at det er langt frem mot en ny tittel.

– Utgangspunktet er det eller beste, og med bare kosmetiske skader på bilen etter denne helgen, er det bare å gjøre seg klar til neste runde i Kristiansand.

KNA Solør Motorsport-føreren Herbjørn Haug kunne innkassere andreplassen, etter at han måtte veien om B-finalen for å skaffe seg en A-finaleplass.

– Det er deilig med en slik start på sesongen. Dette styrker selvtilliten, sier en meget fornøyd Herbjørn Haug, som har som mål å holde seg i toppen også i fortsettelsen.

– Før neste NM-runde skal vi inn med trelitersmotoren i Mercedesen, og håper dermed at vi i enda større grad skal være med å dominere i store super.

Trønderen Hans Olav Opheim ble nummer tre i sin Volvo. Nådde målet sitt og var godt fornøyd.
– Målet er å være inne blant de fem beste i alle NM-runder, og håpet er at dette skal være tilstrekkelig ti å ta en medalje til slutt, forklarer Opheim, som var godt fornøyd med sin Volvo S40 under NM-åpningen.

– Sporten er hele tiden i utvikling og bilen må nok være enda bedre til neste løp om jeg skal kunne være i toppen også da. Vi har konkrete planer for dette, uten at jeg vil si noe om det her.
Knut Ove Børseth ble til slutt nummer fire.

Endelig til topps
I toliterklassen kunne NAF Nordfjord-føreren Tommy Sølvberg for aller første gang klatre opp på det øverste trinnet på pallen etter en NM-runde. Sølvberg har kjørt rallycross siden 1997, har hatt flere bestespor, men aldri fått full uttelling i sin Ford Focus.

– Kjempefornøyd med at jeg endelig klarte dette, selv om jeg hadde en miss i A-finalen og måtte ned i feltet.
Tommy Sølvberg hadde nemlig to bestetider lørdag og dermed et nytt bestespor, men han bommet litt i starten i A-finalen.

– Fikk ny sekvensiell girkasse foran dette løpet, og slapp ikke girspaken under giringen, dermed stoppet bilen litt opp og konkurrentene smatt forbi. Heldigvis greidde jeg å hente inn dette.
NAF Trøndelag-føreren Ole Håbjørg kom til Melhus uten å ha fått testet sin BMW 1.
– Egentlig var det ikke planen å kjøre NM i år, bilen er bygget for EM-kjøring, sier Håbjørg, som likevel fikk mye ut av helgen på Melhus og kunne til slutt innta andresporet i B-finalen.
– Ble liggende bak Steinar Stokke her, som kjørte fort, og siden det er to som går videre til A, gjorde jeg ikke noe mer ut av det.
Finalen ledet han lenge.
– Ble forbikjørt av Tommy Sølvberg da jeg til slutt måtte inn i alternativsporet, men han var best gjennom helgen så at han vant var fullt fortjent.
For NMK Drammen-føreren Johny Sandmo ble det en fjerdeplass, men han var fornøyd.
– Totalt sett en super helg for meg, og jeg liker å jakte så dette utgangspunktet er bra for meg.

Fortsetter suksessen
I minste super var det Even Hvaal og hans Citroen Saxo som dro det lengste strået etter to bestetider og en andre i innledende. Norgesmesteren fra i fjor føler han har hatt fått uttelling for jobbingen med bilen i vinter.

e_hvaal.jpg

– Vi har gjort en del med støtdemperne, og fikk også justert en del på Melhus, og håper det kan bli en ny test på Gardermoen før neste runde i Kristiansand.
Hvaal var fornøyd med det som skjedde på Melhus, unntatt i finalen.
– Her var det flere som tyvstartet uten at de ble gjort noe med det, det var ikke bra.

En av dem som trodde han var tidlig ut fra start var bergenseren Andreas Bakkerud.
– Jeg trodde jeg hadde tyvstartet, og slo av på farten slik at de andre passerte, men ingen ting skjedde og jeg var sist da jeg startet opphentingen, forklarer Bakkerud, som likevel var veldig godt fornøyd.
17 åringen fra Bergen kjørte sin aller første NM-runde, og syns det gikk over all forventning.
– Etter bommen i A-finalen gikk jeg tidlig inn i alternativsporet og fikk kjøre mitt eget løp og greidde å komme meg opp på andre.

NMK Gardermoen-føreren Erik B. Hansen stilte med ny bil til rallycrossåpningen.
– Har kjøpt en Suzuki Ignis super 1600. Mye var nytt, men jeg fikk kjørt mye på Melhus og justert inn bilen.
Hansen kjørte inn til tider gode nok til en B-finale, som han vant og var dermed på plass i A, og femteplassen var han fornøyd med.
Etter et par sesonger i bakkeløp blir det rallycrossen som får fokus i år.
– Målet er å kjøre full NM-serie i rallycross, og i tillegg er planen at jeg skal prøve bilen i et par bakkeløp.

Juniorklassen
I juniorklassen, for førere mellom 16-18 år, var det NMK Vikedal-føreren Daniel Holten som vant. Klassen har ikke NM-status, men blir kjørt sammen med NM i supernasjonal.
For Daniel Holten ble det en god start, før det ble trøbbel i første omgang for ham og hans Golf.
– Var raskest på tidstreningen, men i første omgang gikk jeg rundt, fikk skader på hjulopphenget, og det ble skikkelig hektisk for å bli klar igjen til andre omgang.
Her ble det en tredje tid, før det ble en andre i siste omgangen søndag. I finalen kunne han gå opp i ledelse etter første sving.
– Ja, Glenn Haug som tok starten fikk en snurr, og dermed kunne jeg ta meg forbi og greidde å holde på ledelsen jeg fikk inn til mål.
NMK Larvik-føreren Martin Kjær ble nummer to mens Glenn Haug NMK Gardermopen kunne innkassere tredjeplassen.

Shortcar
For Shortcar var dette årets første løp i Rallycross og det var første gang Shortcar kjørte på Bollandsmoen. Banen er kort, men komplisert. Etter en asfaltert startstrekke hvor bilene virkelig får opp farten møter de en rask høyre-venstre sving som går over på asfalt og inn i en høydosert høyresving som tydelig skapte hodebry for mange sjåfører. Etter dette kommer et nytt grusparti som går over på asfalt i en trang venstresving hvor farten er stor. Dette er også en utfordring for Shortcar, som med sin lave vekt bruker tid på å feste inn i svingen.

I C-finalen gikk Rune Rudberg og Ole Jørgen Aanestad videre til en B-finale.
Der møtte de Julius Slatlem, Stian Dahlum og Morten Ravnaas som allerede var klare for B-finalen etter overbevisende kjøring i de innledende rundene.
Slatlem og Dahlum gikk videre til A-finalen.

 A-Finalen hadde en god blanding av rutinerte sjåfører som Tommy Kongsten, Per Anders Johansen, Stian Dahlum og Roy Schøyen. I tillegg hadde Julius Slatlem og Lars Løvstrand kvalifisert seg. Og det var spesielt morsomt at Lars Løvstrand,
debutant i Shortcar og debutant i Rallycross kjørte overbevisende fra første trening og kvalifiserte seg direkte til A-finalen.
Finalen ble spennende; Tommy Kongsten tok starten som en rakett og ble liggende noen meter foran resten av feltet; som virkelig kjempet seg gjennom hele finalen. Lars Løvstrand var helt oppe på en 2.plass midt i løpet, men ble forbikjørt og fikk tilslutt en 4.plass.
Tommy Kongsten og Julius Slatlem var uheldige i første NM runde og mistet verdifulle NM-poeng etter en uheldig krasj som satte begge bilene ut av spill. Nå var de tilbake, og klare for revansje om poengene.

-Jeg traff med oppsettet og vant innledende omganger slik at jeg fikk beste startspor. Men Tommy Kongsten fikk en kanonstart, og jeg var fornøyd med å kunne ta en 2.plass i et såpass tøft startfelt. Bilen fikk noen småskader underveis, men AGIP-bilen vil være klar for ny kamp om tre uker, forteller Par Anders Johansen.

– Jeg hadde ikke full klaff i de innledende omgangene og hadde 4.startspor i finalen. På denne banen er starten ekstremt viktig og med full klaff i finalen fikk jeg etter hvert kontroll på løpet og tok noen etterlengtede NM-poeng. En god følelse etter en uheldig start på sesongen, forteller en glad vinner Tommy Kongsten.

Resultatene finner du her

Neste NM runde er på Rugslandsbanen 13. og 14.juni.