Spennende satsing i junior-VM

O_C_Veiby_15_jan
Ole Christian Veiby går en spennende rallysesong i vente. 18-åringen fra Kongsvinger skal kjøre i junior-VM (JWRC), og debuten kommer allerede i ærverdige Rally Monte-Carlo i slutten av januar.

– Det er en aldri så liten guttedrøm som går i oppfyllelse når alt nå er klart for å kjøre JWRC. Først og fremst blir dette utrolig lærerikt. Erfaringene jeg får med meg fra 2015-sesongen skal være med på å gi meg et godt grunnlag for videre satsing, sier Ole, som har med seg Anders Jæger som kartleser.

De er en del av Even Management, som også har rallyførere som Andreas Mikkelsen (VM-bronse i 2014), Pontus Tidemand (juniorverdensmester i 2013) og Esapekka Lappi (europamester i 2014) i stallen. I junior-VM skal Ole kjøre en Citröen DS3 R3T med framhjulstrekk. Det er en meget konkurransedyktig rallybil med rundt 240 hestekrefter, og det er finske Printsport som skal drifte bilen.

– Printsport er for øvrig det samme teamet som Lappi var hos da han i 2012 ble den yngste finske mesteren gjennom tidene. De var med oss også under VM-runden i Spania og Wales i høst, og jeg vet at jeg er i de beste hender med våre finske venner på laget, sier Ole.

I JWRC må førerne nominere seks løp som de skal delta i, og poeng fra alle løpene gjelder i sammendraget. Kongsvinger-gutten har bestemt seg for å kjøre Monte-Carlo, Portugal, Finland, Frankrike, Spania og Wales. Debuten i mesterskapet kommer allerede i Monte-Carlo 22. januar.

– En mer utfordrende debut er det vel ikke mulig å få. Det legendariske løpet har alt, og det er ikke uten grunn at det beskrives som det kanskje vanskeligste rallyløpet i verden, sier han.

Ole kan vente seg fartsetapper bestående av tørr asfalt, våt asfalt, snø og is – og i noen tilfeller alt sammen i en og samme etappe.

– Det er dette som gjør løpet så krevende for førerne. Valg av riktig type dekk blir svært viktig – og ikke minst lærerikt for meg, sier Ole, som med sine 18 år vil konkurrere mot langt mer erfarne førere.

– Jeg ønsker selvsagt å gjøre det best mulig i hvert eneste løp, men jeg er ikke veldig opptatt av resultatlista. Jeg er tålmodig og har mye å lære. Jeg er fortsatt veldig tidlig i karrieren, og for å bruke en klisjé, så ønsker jeg å bygge stein på stein uten å ta noen snarveier. Hardt og målbevisst arbeid er det som skal ta meg videre. Derfor er det viktig å bli kjent med løpene gjennom i første rekke å fullføre flest mulige løp og få kjørt mest mulig mil med bilen, understreker han.

Som oppkjøring til Rally Monte-Carlo, skal han kjøre EM-runden Jänner Rally i Østerrike 4. til 6. januar.

– I tillegg skal jeg kjøre VM-runden i Sverige og Rally Finnskog med den samme bilen. Jeg gleder meg virkelig til å komme i gang med 2015-sesongen, sier han med et smil.