NMK Grenland har i over 10 år jobbet for å bygge ny bane for bilsport som erstatning for velkjente Geiteryggen Motorstadion i Skien. 11. september i fjor kunne bilcross- og rallycrossbanen på Grenland Motorsportsenter (GMS) i Skien endelig tas i bruk. Selv om denne dagen var preget av regnvær, ble «generalprøven» en suksess.
Norgesmesterskap
Sesongen 2011 blir en travel, men en viktig sesong for klubben med 155 medlemmer. 6 løp er planlagt i år, hvorav 2 er NM og Norgescup.
Først ut er et kombinert bilcross- og RCN-løp den 7. mai. Dette løpet blir sportskomiteens aller siste finpuss før den første NM-runda. 11. og 12. juni blir det NM-runde for Shortcar og Crosskart, med familien Solberg i spissen.
Midt på sommeren, 1.-3. juli, blir det et 3-dagers bilcross- og RCN-løp på motorsportanlegget. Dette løpet vil også være kvalifiseringsløp til Juniorenes Landsfinale i Bilcross.
Første helga i august er det igjen duket for en ny NM-runde på GMS. Denne gangen stiller Norgeseliten. Sesongen avsluttes med det tredje kombinerte løpet for bilcross og RCN helgen 10.-11. september.
Fortsatt Gokart på Geiteryggen
Det vil det fortsatt være Gokart-aktiviteter på Geiteryggen Motorstadion frem til ny Gokartbane er ferdig på nyanlegget. Ett Gokart-løp er planlagt, men endelig dato er i skrivende stund ikke endelig fastsatt.
NMK Grenland sitt anlegg på GMS består i dag av Bilcross, Rallycross og Drifting. Selv om banene er klare til å bli kjørt løp på, er det mange små men viktige detaljer som gjenstår for å få et komplett baneanlegg. Det 40 mål store depoet skal gruses opp i løpet av april, og før den første NM-runda skal det anlegges en like stor parkeringsplass for publikum 300 meter fra banen.
Det er planlagt oppstart for bygging av den nye Gokartbanen i 2011. Og i neste byggetrinn er det planlagt en 3000 meter lang asfaltbane.
2.000 mål med «støy»
Anlegget er foreslått av Norges Bilsportforbund (NBF) som et regionanlegg. Kostnaden for hele anlegget er beregnet til 50-60 millioner kroner når det står ferdig. Mens andre region-anlegg i Norge fortsatt kun finnes som dataanimasjoner er det på GMS allerede brukt ca 9 millioner kroner pluss dugnadsarbeid som tilsvarer mellom 2 og 3 millioner kroner. GMS inngår i et 2.000 mål stort område som av Skien Kommune er regulert til «støyende aktiviteter». I tillegg til motorsport inngår bl.a. skyting og modellfly på det regulerte området.
Bilcross- rallycross- og drifingbanen er en trygg og sikker bane for biler og førere, og selvfølgelig for publikum. Dette til tross for at dette er en meget rask bane. Dette kommer av at det er store sandfeller rundt det aller meste av banen. Banen er designet av aktive førere innen rallycross og bilcross fra NMK Grenland. Fra før banen kom på tegnebrettet har målet vært å bygge «Norges råeste Rallycrossbane». Om dette målet er nådd får førere og publikum avgjøre. Fra hele publikumslia er det utsikt over hele banen, og under hele byggeprosessen har det blitt lagt vekt på å få et pent, velstelt og miljøvennlig anlegg.
Foruten NMK Grenland er KNA Telemark representert på GMS. I sør har KNA Telemark anlagt baner for ATV og motocross, og i nordvest er et stort kjøreområde for Offroad. Den 500 meter lange drifitngbanen drives i et samarbeid mellom NMK Grenland og KNA Telemark. Foruten KNA Telemark har NMK Grenland hatt et godt samarbeid med NMK klubbene Tønsberg, Larvik og Bø.
NMK Grenland ønsker alle motorsportineresserte velkommen til mange fartsfylte dager på både Geiteryggen Motorstadion og Grenland Motorsportsenter.