Spennende finale i Bilsporttalentet

Årets fem finalister i Bilsporttalentet fikk prøve seg i både racing, gokart, crosskart og bilcross under årets finale som gikk av stabelen tirsdag og onsdag.

Det var fem spente finaledeltakere som ankom Vålerbanen tirsdag formiddag, hvor de fikk presentert programmet for de neste to dagene. Årets finalister var rallyføreren Jacob Lyseng, 18, fra NMK Hønefoss, rallyføreren Ola Jr. Nore, 18, fra NMK Modum & Sigdal, racerføreren Sindre Setsaas, 21, fra NMK Rennebu, rallycrossføreren Sivert Svardal, 18, fra NMK Konsmo og racerføreren Edward Sander Woldseth, 18, fra KNA Varna.

Før første øvelse var det klart for fotografering og TV-intervjuer, gjort av TV Media Produksjon AS, som er en mangeårig samarbeidspartner til Bilsporttalentet.

Første øvelse på programmet var gokart på Vålerbanens egen gokartbane, hvor alle finalistene fikk ti runder med en Rotax Max levert av Team PRO-Karting ved Tor Steinar Aamodt. Noen av finalistene hadde mer gokarterfaring enn andre, men alle leverte imponerende kjøring.

Neste øvelse på programmet var den fryktede fysiske testen. Dessverre hadde landslagstrener Fredrik Brenna-Lund fått omgangssyke dagen før, men heldigvis steppet Jan Åge Asgrimsplass inn på kort varsel. Asgrimsplass har vært med som hjelpetrener på flere landslagssamlinger, og er i tillegg til å være utdannet trener tidligere Norgescupvinner i gokart. Asgrimsplass hadde sammen med Brenna-Lund lagt opp til en tøff løype, hvor finalistene fikk testet både utholdenhet, styrke og koordinasjon.

Siste øvelse tirsdag var presentasjon foran juryen. Alle finalistene fikk ti minutter til å presentere seg selv, og ikke minst fortelle om sine fremtidsplaner. I juryen satt tidligere sportssjef i Norges Bilsportforbund, og en av Norges mestvinnende førere nasjonalt, Holm Jacob Matheson, tidligere BTCC-proff og teamsjef Roger Moen, en av Norgeshistoriens mestvinnende rallyførere Bruno Arntsen, motorjournalist og tidligere bilsportutøver Henning Isdal, Norges mestvinnende fører internasjonalt Tommy Rustad og nåværende sportssjef, og bilsportutøver, Atle Gulbrandsen.

Onsdag morgen var det en ny øvelse på programmet da finalistene tok turen til Starmoen Motorsenter en liten halvtime fra Vålerbanen for å kjøre bilcross. Der stod NMK Elverum ved Therese Bruer Larsen og Jørn Grinden for super service med å låne ut banen, og til og med servere hjemmelaget kake! Tommy Kristiansen, tekniker hos Norges Bilsportforbund, stilte opp med to bilcrossbiler, og finalistene fikk prøve seg med forhjulstrekk på banen som består av både grus og asfalt.

Fra Starmoen gikk ferden videre til Vålerbanen igjen, hvor Speedcar stod på programmet. På en provisorisk bane bestående av både grus, gress og asfalt fikk finalistene prøve seg i en rask Speedcar, levert av Arne og Aleksander Wiik.

Siste øvelse var kjøring med Porsche Cayman GT4, levert av Porsche Norge. Da ble hele racerbanen på Vålerbanen tatt i bruk, og finalistene fikk prøve seg i hastigheter som var ukjent for de fleste før denne dagen. Igjen viste alle imponerende kjøring, noe som gjorde juryens jobb vanskelig i jurymøtet onsdag ettermiddag.

-Det var nok en gang et svært høyt nivå på finalistene i Bilsporttalentet, og det var tydelig at de hadde forberedt seg godt. Vi testet dem i ulike grener med ulike biler og på ulikt underlag. I tillegg har vi gjort en vurdering av hvor god fysisk form de er, hvordan de presenterer seg og hvilke fremtidsplaner de har. De gjorde ikke jobben lett for oss i juryen, og vi tror alle fem finalistene kan nå langt, sier sportssjef i Norges Bilsportforbund, Atle Gulbrandsen.

Vinneren av Bilsporttalentet 2019 får en premie med en verdi på 300 000 kroner, og hvem som vinner blir offentliggjort på NBF sin premieutdeling den 30. november. Bilsporttalentet er en videreføring av Castrol Juniortalent, som startet helt tilbake i 1998, og siden den gang har mer enn fem millioner kroner blitt delt ut til norske bilsporttalenter.

-Mange av våre beste bilsportutøvere har deltatt i Bilsporttalentet, og den jobben spesielt Holm Jacob Matheson har gjort siden han startet Castrol Juniortalent i 1998 har betydd mye for norsk bilsport. Jeg er glad for at «Mathis» fortsatt er med i juryen, og ønsker å takke ham og resten av juryen for at de stiller opp frivillig i to dager for norsk bilsport. Det betyr mye å ha med en så kompetent jury på dette, sier Gulbrandsen.

I tillegg til juryen er det mange andre som stiller opp for at Bilsporttalentet skal bli en suksess år etter år.

-Selv om jeg har vært med i juryen i flere år, var det første gang jeg nå var ansvarlig for å arrangere Bilsporttalentet, og da ser jeg virkelig hvilket lagarbeid dette er. Det er så mange som stiller opp for at vi skal få gjennomført denne konkurransen. Jeg vil rette en spesiell takk til Vålerbanen, som stiller bane og folk til rådighet for oss år etter år. Vålerbanen er et fantastisk anlegg å arrangere en slik konkurranse på. I år var vi i tillegg på Starmoen for å kjøre bilcross, og den velviljen vi opplevde fra NMK Elverum var helt fantastisk. Og uansett hvor vi er, er ikke Sport Rescue Team langt unna med sykebilen sin og passer på at alt går riktig for seg. Vi er også veldig takknemlig for alle som stiller med utstyr. Gokarter fra Team PRO-Karting, bilcrossbiler fra Tommy Kristiansen, Speedcar fra Arne Wiik og ikke minst Porsche Cayman GT4 fra Porsche Norge. At finalistene kan få prøve seg i en ordentlig GT4-bil gjør at nivået på hele konkurransen får et internasjonalt preg, så en spesiell takk til Porsche for den muligheten.

Foruten Porsche Norge og Vålerbanen er det flere samarbeidspartnere som bidrar til at Norges Bilsportforbund kan arrangere Bilsporttalentet.

-Vi er heldig som har med KNA, NMK og Team Supernasjonal i ryggen. KNA er de som sitter på rettighetene til å arrangere billøp i Norge, og det er faktisk takket være KNA at vi hvert år har muligheten til å søke FIA, det internasjonale bilsportforbundet, om støtte som blant annet er med på å finansiere litt av Bilsporttalentet. Det er vi veldig takknemlige for. Vi har også med andre gode samarbeidspartnere i TV Media som filmer, Proffklær AS som lever klær og Bilforlaget som er vår mediepartner. I tillegg har vi god hjelp av enkeltpersoner som Per Kristian Sollien hvert år, og hatten av til Jan Åge Asgrimsplass som på kort varsel steppet inn som ansvarlig for den fysiske testen. Vi hadde også flere gjester som bidro til å kaste glans over årets arrangement, som de to siste vinnerne av Bilsporttalentet Emil Heyerdahl og Theodor Olsen, i tillegg til Lars Faale fra styret i Norges Bilsportforbund, NBF sin forbundslege Thomas Heggelund og generalsekretær Hallgeir Raknerud. I tillegg bidrar de ansatte hos Norges Bilsportforbund på Bryn i kulissene for at vi skal få gjennomført Bilsporttalentet år etter år, avslutter Atle Gulbrandsen.