Etter en dramatisk avslutning endte Andreas Mikkelsen og Ola Fløene på en sterk 5. plass i Barum Rally i Tsjekkia med sin Ford Fiesta S2000.
-Dette er vårt beste løp denne sesongen. Det har vært et vanskelig løp med mye skiftende vær. Men våre Hankook dekk er blitt forbedret foran dette løpet, og bilen fungerte også perfekt, sier en glad Andres Mikkelsen.
-Jeg sa før løpet at jeg ville være svært godt fornøyd med en plass blant de fem beste, så dette var stort. Det var mange harde konkurrenter.
Det ble en dramtatisk avslutningen av løpet med base i Zlin, sør/vest i Tjekkia mot grensen til Slovakia og Østerrike. Først forsvant hjemmefavoritten og løpets leder Jan Kopecky ut på den 14. av de i alt 17 fartsetappene. Da tok franske Bryan Bouffier over ledelsen. Men han stoppet på løpets aller siste etappe. Dermed tok Freddy Loix fra Belgia seieren, mens Andres Mikkelsen sikret femteplass og fire viktige poeng i IRC-serien.
Andreas Mikkelsen var langt fra heldig under lørdagens kjøring. Først hadde han en snurring som han tapte rundt 15 sekunder på. På løpets femte etappe var han den første av førerne som fikk et kraftig regnvær. Det kom helt overraskende og Mikkelsen hadde ikke dekk som passet slike forhold og tapte rundt ett minutt. Han var på 8. plass etter lørdagens kjøring, etter å ha avansert på ettermiddagen. I dag fortsatte avansementet til 5. plass. Mikkelsen har dermed en fjerde- og to femteplasser så langt i årets IRC-serie.
-Det har nærmest vært en konkurranse i seg selv å velge riktige dekk her. Det har vært utrolig skiftende vær og forhold, sier Mikkelsen som hadde klar fremgang i forhold til forrige asfaltløp, Ypres Rally i Belgia. I gjennomsnitt var Mikkelsen og Fløene 0,5 sekunder bak de beste per kilometer i Tsjekkia.
Sammen med kartleser Ola Fløene skal Mikkelsen kjøre sju løp i den populære rallyserien IRC i år, og Barum Rally var deres fjerde løp. Dette er en løpsserie på siden av VM, og som er skreddersydd for klassen S2000. Man kjører ikke WRC-biler i IRC, men allikevel har serien fått høy prestisje og blitt svært populær. Serien har bred TV-dekning på blant annet Eurosport.
Super 2000 er rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Mikkelsen og Fløene kjører er utviklet av britiske M-Sport i nært samarbeid med Ford. Bilen er firehjulsdreven, og har en firesylindret Ford Duratec motor som yter 280 HK, med elektronikk-styring fra Cosworth. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse i bilen som er utviklet av X-track i samarbeid med M-sport.
Super 2000-bilene er basis for det som fra neste år blir WRC-biler. Da vil bilene ha en 1600 ccm turbo-motorer, men ellers være slik som dagens S2000.
Barum Rally hadde base i Zlin. Løpet ble innledet med en fartsetappe på fredag kveld, mens det ble kjørt åtte på lørdag og like mange på søndag.
Neste løp for Mikkelsen og Fløene i IRC er San Remo Rally i Italia 23.-25. september.
Resultater Barum Rally
1. Freddy Loix/Frederic Micolette, B, Skoda, 2t 31min 31,0sek
2. Juho Hänninen Mikko Markkula, SF, Skoda, +25,0
3. Pavel Valousek/Zdenek Hruza, CZ, Skoda, +1min 20,2sek
4. Kris Meeke/Paul Nagle, GB/IRL, Peugeot, +1.57,6
5. Andreas Mikkelsen Ola Fløene, N, Ford, +2min 33,9sek
6. Vaclav Pech/Peter Uhel, CZ, Mitsubishi, +3.07,4
7. Guy Wilks/Philip Pugh, GB, Skoda, +3.41,1
8. Jaromir Tarabus/Daniel Trunkat, CZ, Ford, +5.18,0
Poengstilling etter 9 av 12 runder (7 beste teller for hver fører)
1 Juho Hänninen (Finland) 56
2 Jan Kopecky (Tsjekkia) 47
3 Freddy Loix (Belgia) 30
4 Bruno Magalhaes (Portugal) 30
5 Kris Meeke (Storbritannia) 28
6 Guy Wilks (Storbritannia) 27
7 Andreas Mikkelsen (Norge) 13
8 Thierry Neuville (Belgia) 11
9 Mikko Hirvonen (Finland) 10
10 Paolo Andreucci (Italia) 8