Suksess for den nye banen i Sokndal

Det ble stor suksess da Racing-NM gjestet den helt nye racingbanen i Sokndal i helgen.

 

Det er nærmest en åpenbaring for en bilsportsentusiast å ankomme  Kroheia i Sokndal. I denne flotte Dalane-regionen på Sør-Vestlandet i Rogaland, åpenbarere det seg nå et flott motorsportanlegg. Banen ligger omtrent midt mellom Stavanger og Kristiansand, 250 m.o.h. Man kan nok betegne det som en aldri så liten tjuvstart da Racing-NM inntok anlegget i helgen, men når alt er på plass vil det være det som eierne håper, det mest komplette motorsportanlegg i landet; Motorcenter Norway.

På toppen av Sokndal, er det ikke bare en 2.324 lang og svært krevende racingbane, men også landets eneste motocrosshall og et stort område for offroad-kjøring.

Selve banen har internasjonal standard og er designet av APEX Circuit Design i henhold til FIA Grade 3 og FIM Grade B. Dette garanterer høy sikkerhet for publikum og førere.

Motorsportanlegget er også planlagt med dragstripe, gokartbane, servicebygg, pitgarasjer og tribuner. Alle fasiliteter vil etter hvert gi en optimal opplevelse av aktivitetene.

Motorsportanlegget eies av KNA Raceway AS, og driftes av Motorcenter Norway AS.

Et av våre største talent, Marius Solberg Hansen, var blant delatgerne som likte seg godt i Sokndal.

-Et flott anlegg som er med på å utfylle de andre racingbanene vi har. Det er ikke noe mål at alle baner som skal være like. Det må være variasjon og sportslige utfordringer, og dette er noe annet enn for eksempel Rudskogen og Vålerbanen. Men først og fremst vil dette anlegget bety mye for motorsporten lokalt. Dette vil være et meget godt tilbud til barn og unge og være viktig for rekruttering i omårdet, sa NBFs generalsekretær da han hedret ildsjelene bak anlegget under søndagens åpningsseremoni.

Det hele startet i KNA Sokndal Motorsport for mer enn 17 år siden. Fra 2004 begynte det å bli fortgang i planene og etter hvert har det kommet til nye aktører og det er svært mange som har bidratt til at anlegget nå er en realitet. Raknerud overrakte blomster til to av de mest sentrale, styreleder Hans Arve Pedersen i KNA Raceway AS og daglig leder Knut Christensen i Motorcenter Norway AS.

Et nytt baneanlegg betyr også tilvekst av viktige frivillige i norsk bilsport. Vesten viser tydelig hvor vi er.

-Jeg besøkte området her for 11 år siden, da man så vidt hadde startet med forberedelsene i terrenget. Da var det hele bare et enormt stort hull. Det er nå fylt igjen og baneanlegget er en realitet. Det er en imponerende og det er mange som har bidratt til dette viktige tilskuddet for norsk bilsport, sa Raknerud.

Flotte omgivelser

Det er spesielle omgivelser rundt baneanlegget på fjellet i Sokndal. Det er også mye forskjellig vær. Det fikk de 160 deltagerne og arrangøren i helgen også merke. Det var solskinn, regn og tåke til dels så tett at det ikke var forsvarlig å kjøre billøp. Med andre ord det meste på taket av Sokndal.

Sportslig sett er det ikke tvil om at banen er krevende. Det var flere av deltageren som ga uttrykk for at de ble slitne og at det ikke er noe sted rundt banen man kan hvile. Det er 14 svinger fordelt på de 2.324 meterne og det er doseringer og høydeforskjeller som gjør det krevende. Man kjører også mot klokka på banen. Men tilbakemeldingene fra deltageren var  udelt positive. Flere av dem var på plass før asfaltmaskinene var ute av depotet, for her ble det jobbet på spreng til siste mulighet.

 


Den som står med banerekord etter helgen er Wiggo Dalmo som i sin Audi R8 i GT1-klassen noterte 1.07.910.

Motorsportanlegget er etablert ved Titania gruver og Tellenes vindpark, og er bygget på masse fra lokal gruvedrift.

Nærheten til Tellenes Vindpark, og den elektriske infrastrukturen som er lagt opp, gjør også at anlegget blir et av de første i verden som kan tilby ladning av kommende elektriske konkurransekjøretøy.

Imponerende arbeidsforhold i Race Control. Det var flere dyktige og erfarne funksjonærer som stilte opp i helgens løp, blant andre Geir Tyskeberget.

Mer enn bare motorsport

Foruten å bli landets mest komplette motorsportsenter, vil Motorcenter Norway være et anlegg som kan brukes til mye mer enn bare motorsport. Kjøreopplæring med utrykningskjøretøy på racingbanen og ferdighetskurs for sjåfører i ulendt terreng, er blant aktivitetene det planlegges for.

Anlegget vil også kunne brukes til konkurranser og aktiviteter innen alt fra rulleski, rullestol og sykkel, til maraton, orienteringsløp og hesteidrett.

Les mer og se bilder fra helgens åpningsløp på https://www.racingnm.no/

Mer informasjon om Motorcenter Norway finnes her  https://www.motorcenternorway.no/

Innendørs depot er nærmest luksus. Dette er inne i motocrosshallen.