Etter å ha ledet de to siste rundene av Intercontinental Rally Challenge (IRC), er Andreas Mikkelsen statistisk sett den raskeste føreren i årets mesterskap. Ingen har vunnet flere fartsetapper enn nordmannens 18 seirer. Nå er han klar for å nye utfordringer i sin Škoda UK Motorsport Fabia S2000 når han til helgen deltar i Mecsek Rallye i Ungarn for første gang.
Med Ola Fløene i kartleserstolen ledet Andreas grusløpet på Azorene før han endte på andreplass bak Juho Hänninen (Škoda Motorsport), og han beskriver det påfølgende løpet i tsjekkiske Barum som karrierebeste på asfalt. Med den teknikken og trygghet til å kjøre sin Fabia S2000 like raskt som de fremste asfaltekspertene, er Andreas overbevist om at han skal fortsette der han slapp i Tsjekkia, og dermed holde et høyt tempo også på de ukjente veiene i Ungarn.
Andreas har som nevnt aldri deltatt i Ungarn før, men løpet er helt nytt for samtlige toppførere i IRC, noe 22-åringen tror kan være en fordel for ham. Han har tidligere utmerket seg ved å kjøre fort på nye veier – takket være sin naturlige evne og gode fartsnoter som han og Ola har utviklet gjennom syv års samarbeid.
Selv om løpet er nytt for Andreas, er det flere i Skoda UK Motorsport-teamet som har erfaring fra Mecsek Rallye i 2009 og ’10, da teamingeniørene servet bilen til Skoda Rally Team Hungaria-føreren Norbert Herczig under det ungarske rallymesterskapet.
Škoda har vunnet Mecsek Rallye fire ganger i løpet av arrangementets 44 år lange historie, med førerne Václav Pech i en 130RS (1982 og ’83) og Turi Tamás i en Octavia WRC (2004 og ’05). Škoda returnerer i år med 10 Fabia S2000 på startstreken. I tillegg til Andreas og Herczig, vil også Jan Kopecký (Škoda Motorsport), Freddy Loix (BFO Škoda Rally Team) Matthias Kahle og Mark Wallenwein (Skoda Auto Deutschland), Hermann Gassner Jr (Red Bull Škoda) og Toni Gardemeister (TGS Worldwide Ou) stille til start.
– Jeg liker utfordringen med nye rally. Ola og jeg har et veldig bra notesystem og normalt er vi like raske ved første gjennomkjøring av en etappe, som vi er ved andre gjennomkjøring. Det faktum at Mecsek Rallye vil være et nytt løp for alle IRC-førere, er positivt oss og noe vi ser på som en fordel. Teamet har mye erfaring med rallykjøring i Ungarn, og jeg ser fram til å komme dit for å se med egne øyne hvordan forholdene er. Med tempoet vi hadde i Barum, er jeg sikker på at vi skal være med i toppen og at mulighetene for et godt resultat er ganske store, sier Andreas.
Pierfrancesco Zanchi, teamsjef for Skoda UK Motorsport, sier følgende:
– Veiene er generelt svært raske. I noen rally er gjennomsnittshastigheten opp mot 130 km/t, og Mecsek Rallye er et av de raskeste. Vi har andre raske asfaltrally i IRC, som i Zlín og Ypres, men Mecsek Rallye er unikt. Veiene skiller seg ut fra andre løp, og enkelte etapper kan være åpne og brede, nesten som en motorvei! Enkelte steder er det kupert, men ingen dramatiske fjell som i San Remo for eksempel.
Løpets base ligger i byen Pécs, nær grensen til Kroatia, sør-vest i Ungarn. Mecsek Rallye åpner med en prolog fredag klokken 17.00. Gjennomkjøring vil foregå til fots, og prologen vil ikke telle med i sammendraget, men det vil bli satt opp en egen pris. Lørdag er det duket for tradisjonell rally. Dagen starter klokken 08.00 og inneholder fire etapper som kjøres to ganger, til sammen blir det 144,46 kilometer.
Søndag venter ytterligere seks etapper på totalt 107,40 kilometer. Bilene ventes i mål litt før klokken 17.00, og da er totalt 251,86 kilometer, fordelt på 14 etapper, gjennomført.