Tre norske i Rally Tyskland

henning_s_sf_08_02_500.jpgPetter Solberg/Phil Mills, Henning Solberg/Cato Menkerud og Andreas Mikkelsen/Ola Fløene stiller til start i helgens 10. VM-runde, Rally Tyskland.

Henning Solberg og Cato Menkerud kommer rett fra 5. plass i Rally Finland, og skal nå over på et underlag som de ikke trives best på. Asfaltveiene i Tyskland er ikke Hennings favoritter, og han har kun kjørt løpet en gang tidligere.

-Det er klart det er en ekstra utfordring når du har kjørt løpet kun en gang tidligere. Men vi stiller med et åpent om positivt sinn, og håper på å komme oss hjem med VNM-poeng i bagasjen, sier Henning Solberg som kjører Ford Focus WRC for Stobart-teamet.

-Jeg liker de åpne såkalte normalene veiene i Tyskland greit, men veiene inne på militærområdet synes jeg er vanskelige. Det viktige er uansett å finne en god rytme fra start, sier Henning videre. Han ligger på en 7. plass i VM-sammendraget så langt.

Petter Solberg og kartleser Phil Mills er klare for det første asfaltløpet med sin nye Subaru Impreza WRC2008.

-Jeg kjenner spenningen. Første løp på asfalt med ny bil og nye dekk i forhold til i fjor, blir spesielt. Jeg har kjørt to dager med test på asfalt med den nye bilen, og vår testfører Markko Märtin har kjørt mer. Vi har en god følelse med bilen på dette underlaget, sier Petter Solberg som knapt har rukket å puste ut etter Rally Finland før han er i gang med gjennomkjøringen av løypa i Tyskland.

Etter årets ni første VM-runder ligger Solberg på en 6. plass i VM-sammendraget. Så langt har han kjørt tre løp med den nye Subaru Impreza WRC2008, og vært blant de seks beste alle gangene.

Andreas Mikkelsen og Ola Fløene er tredje norske deltager i løpet. De kjørte meget sterkt på de fleste etappene i Rally Finland nylig, og det skal bli spennende å se hva de klarer å prestere med sin Ford Focus WRC i Tyskland. De deltok i løpet også i fjor og endte på en 24. plass.

Mads Østberg/Ole Kristian Unnerud skulle ha kjørt i Tyskland, men har valgt å trekke seg.

Rally Tyskland kjøres vest i landet, nær grensen til Luxembourg, og har sin base i Trier. Løpet er kjent for å være krevende, spesielt med tanke på at det er så varierende forhold som møter førerne. I hovedsak kan man si det er tre typer veier. Det er trange veier mellom vinrankene i Moseldalen, der det går fort rett frem før man kaster seg inn i en hårnålsving. De høye vinrankene førere til at sikten er minimal, og det er vanskelig å finne rytmen i kjøringen her.

Så har man de spesielle veiene inne på militærområdet Baumholder som er bygget for øvelseskjøring og trening med militære tanks. Her er underlaget en del steder betong og ikke asfalt.
Den tredje varianten er mer lik offentlige veier slik vi kjenner dem, i Saarland. På flere av etappen vil gjennomsnittshastigheten ligger godt over 100 km/t.

Løpet innledes med startseremoni i den historiske delen av Trier, Porta Negra, på torsdag kveld. Det er også i dette området søndagens Super Spesial-etappe kjøres. Løpets serviceplass er også i Trier.
På fredag kjøres det på veiene langs vinrankene i Moseldalen. Tre etapper kjøres alle to ganger hver, slik at det er seks etapper på fredag.

På lørdag er det de kjente etappene inne på militærområdet som kjøres, blant annet den 30,55 km lange etappen Arena Panzerplatte. Lørdagen er den desidert lengste dagen.

På søndag er det veiene i Moseldalen igjen. Totalt skal det kjøres 19 farstetapper på til sammen 352 km.

I for var det Sebastien Loeb fra Frankrike som vant løpet, fulgt av Francois Duval fra Belgia og Mikko Hirvonen fra Finland.

Tidsskjema Rally Tyskland
10. VM-runde 2008
14. – 17. august

Torsdag 14. august: startseremoni

Start   Porta Nigra, Trier                      20.00
Fredag 15. august: Dag 1 Trier – Trier

Start   Trier Messepark,          08.30
SS1     Ruwertal / Fell,      21.22 km, 09.13
SS2     Grafschaft Veldenz,      23.04 km, 10.26
SS3     Moselland,  9.82 km,    11.19
Service A  Messepark (30 min),      13.34
SS4     Ruwertal / Fell,  21.22 km, 14.52
SS5     Grafschaft Veldenz,       23.04 km, 16.05
SS6     Moselland,  9.82 km,   16.58
Service B  Messepark (45 min), 18.13
Etappemål Trier Viehmarkt,   19.13

Totalt km SS 1. dag:   108.16 km

Lørdag 16. august: Dag 2 Trier – Trier

Start   Trier Viehmarkt,     06.15
Service C  Messepark (15 min),   06.25
SS7     Bosenberg,  19.12 km, 08.18
SS8     Freisen / Westrich,    16.16 km, 08.51
SS9     Birkenfelder Land,  14.22 km, 09.26
RSZ     Birkenfeld (15 min),    10.01
SS10    Arena Panzerplatte,  30.38 km, 10.44
Service D  Messepark (30 min),  12.49
SS11    Bosenberg,     19.12 km, 14.57
SS12    Freisen / Westrich,   16.16 km, 15.30
SS13    Birkenfelder Land,    14.22 km 16.05
RSZ     Birkenfeld (15 min),     16.40
SS14    Arena Panzerplatte,   30.38 km, 17.23
Service E  Messepark (30 min),  18.58
Etappemål Trier Viehmarkt,   19.58

Totalt km SS 2. dag: 159.76 km

Søndag 17. august: Dag 3 Trier – Trier

Start   Trier Viehmarkt,       06.15
Service F  Messepark (15 min),   06.25
SS15    Dhrontal,   22.22 km, 07.28
SS16    Moselwein,      18.08 km, 08.03
Service G  Messepark (30 min),     09.23
SS17    Dhrontal,    22.22 km, 10.41
SS18    Moselwein,     18.08 km, 11.16
SS19    SSS Circus Maximus Trier,        4.37 km,   13.08
Service H  Messepark (10 min),  13.31
Målgang  Porta Nigra, Trier,       16.15

Totalt km SS 3. dag:    84.97 km
Totalt km SS hele løpet:  352.89 km

VM-stilling, førere, etter 9 av 15 runder
1. Mikko Hirvonen, 67
2. Sebastien Loeb, 66
3. Chris Atkinson, 37
4. Dani Sordo, 35
5. Jari-Matti Latvala, 34
6. Petter Solberg, 23
7. Henning Solberg, 20
8. Gigi Galli, 17

 Team
1. BP Ford Abu Dhabi, 108
2. Citroen Total, 105
3. Subaru 62
4. Stobart VK M-Sport, 45
5. Munchi’s Ford, 19
6. Suzuki, 12

Arrangørens Internettside