–
Dette var en stor skuffelse,» innrømmer Mads. «Vi kom hit for å være med å fighte om seieren, og så ender vi på 10. At det gikk så dårlig skyldes en avkjøring på dagens første prøve, hvor vi tapte hele 5 minutter og 37 sekunder til vinneren.
-Men avkjøringen kom ikke av seg selv, for å si det sånn. Vi hadde økende problemer med giringen på bilen gjennom helgen, og dette har gitt store utfordringer. Vi girer med paddle shift, hvor jeg trekker paddlen til meg når jeg girer opp, og fra meg når jeg girer ned. Så det er ikke mulig å gjøre feil for egen del. Men girsystemet her levd sitt eget liv, giret sent når jeg girer opp, og hoppet over gir når jeg girer ned. Ikke hele tiden, men i tide og utide. Tenk selv hva som skjer når vi kommer fullt på 6. gir, skal gire ned til 5. før svingen og bilen går rett i 4. Det begynte allerede fredag, og blitt verre gjennom løpet, selv om teamet har skiftet del etter del, og til slutt hele girkassa uten at det hjalp.»
Mads kom til løpet med nyutviklet 2015 bil, og både han og teamet hadde store forventninger. Bilen har absolutt vist at den har potensial, med høyt tempo og gode strekketider for begge førerne. Men altså dessverre noen barnesykdommer med det nye girsystemet.
«Det var et plaster på såret at det ble 3. plass og et bonuspoeng på powerstage», fortetter Mads, fartsetappen som går sist, og gir 3, 2 og 1 ekstra poeng til de 3 beste. «Fra en ugunstig posisjon på veien ble det 3. plass, og best av alt så det ut som om problemet var borte. Det ble byttet nok en del på siste service, og det ser ut som om det var treff på siste forsøk. Nå skal vi bare legge dette bak oss med en gang, og fokusere på å komme sterkt tilbake i Mexico,» avslutter han.