Trøbbel stoppet Bråthen i semifinale

A_Braaten_16_05
Vi fikk bekreftet at Anders Bråten kan kjempe i toppen i årets EM i rallycross for Touringcar. Selv med en trøblete helg, var rundetidene på banen blant de aller raskeste i helgen.

Torsdag morgen ankom Anders Bråten og 8 personer i teamet Mettet i Belgia og banen Circuit Jules Tacheny. Torsdag gikk med til å sette opp teltet å komme oss på plass her i Mettet. Fredagen gikk med til alle tekniske forberedelser som teknisk kontroll og lydsjekk. Der var alt i orden, senere på kvelden kom også 6 andre i teamet.
På lørdag morgen startet treningen tidlig, og kjøringen holdt til en bestetid. Dessverre I andre halvdel av treningen så fikk vi et motorhavari, og måtte bytte motor. Med 60 minutter til Q1 virket det som en umulig oppgave. Etter 53 minutter hadde teamet plukket av fronten på bilen, plukket ut den defekte motoren, flyttet delene fra motor til motor, satt inn ny motor og montert på fronten igjen. Vi er så stolt av teamet og det de klarte å gjennomføre, noe stor applaus fra publikum og andre team bekreftet.
Bare med sekunder igjen kom vi oss til Q1. En noe tøff start i heatet, og et område som var mye glattere enn forventet ute på banen som gjorde at vi havnet på en 10 tid. I Q2 hadde vi en strålende start, men dette er rallycross og noen ble litt for ivrige på banen, og kjørte oss av banen og rett i sandfella. I Q3 hadde vi til tross for en dårlig startposisjon en bra start, det ble likevel noe køkjøring på banen som gjorde at vi mistet viktig tid. Vi kom oss til slutt forbi og kjørte inn til en heatseier og 5.tid.
Søndag og tid for Q4. Anders fikk en knallstart, men første svingen er trang, og det resulterte at han ble snurret rundt. Dessverre så røyk også servoen i sammenstøtet i tillegg til at vi mistet 9-10 sekunder. Uansett så klarte han å hente inn igjen noen sekunder på de foran seg, og vi fikk en 10. tid totalt.

Vi reparerte bilen og var klare for semifinalen. Dessverre etter en par runder i semifinalen oppsto det et elektrisk problem med ett komponent på motoren som vi ikke kunne forutse at skulle skje. Vi ente derfor på 4.plass i semifinalen. Vi er fortsatt topp 10 i sammendraget etter Belgia, selv med så mye trøbbel i et løp.