Turboproblemer på Nürburgring

Moller_13_apr
Møller Bil Motorsport måtte bryte årets første løp i det tyske langdistansemesterskapet VLN med turboproblemer.

Alt så ut til å gå etter planen for Møller Bil Motorsport i lørdagens 4-timersløp på Nürburgring Nordschleife. Etter at to testdager i mars snødde bort hadde det norske racingteamet forsiktige ambisjoner med sin helt nye Audi TT, men kjøringen gikk bedre enn forventet. I vanskelige forhold med mye regn kjørte de norske guttene inn til en tredjeplass, av de 17 bilene i klassen, på kvalifiseringen. Håkon Schjærin startet og alt lå godt til rette for en pallplassering i løpet også, men like etter at Kenneth Østvold tok over rattet mistet bilen turbotrykket.

Mekanikerne, Leif Erik Vik, Ted Trønnes, Stian Skårsmoen, Anders Lindstad og gjestemekanikerne fra Møller Bil Romerike og Trondheim, kastet seg over bilen, og sveiset først et hull i eksosrøret. Dermed bar det ut på banen igjen, men turbotrykket var fortsatt ikke på topp, og da var det ikke noe annet alternativ enn å kaste inn håndklet, ettersom det ville tatt for lang tid å bytte turbo. Dermed fikk ikke Atle Gulbrandsen kjørt denne gangen, og det ble dessverre brutt løp i debuten.

– Dette var ikke den sesongstarten vi hadde ønsket oss, men at en turbo ryker er rett og slett uflaks. Verken sjåfører eller mekanikere har gjort noen feil. Vi vet at vi driver med en materialsport, og spesielt i langdistanseracing er det stor påkjenning på utstyret. Når det er sagt må vi si at alt annet har fungert svært godt i helgen. Den nye bilen går veldig bra, og samarbeidet med vår nye tekniske partner Raeder fungerer også utmerket, sier Håkon Schjærin.

Møller Bil Motorsports «søsterbil», som også har et samarbeid med Raeder Motorsport vant klassen for biler med 2,0 liters turbomotorer, og det var bare Audi TT på pallen i denne klassen. Le Mans-vinner Marcel Fässler og tidligere Møller Bil-sjåfør Frank Stippler totaltvant løpet i en Audi R8.

Dagens løp var på mange måter en slags test for Møller Bil Motorsport, som har valgt å kjøre alle sine resterende fire løp i høst. Det er da sesongen starter på «ordentlig» for det norske teamet, og neste løpet er i august, før det følger to løp i september og et i oktober.