Ujevnt for Henning Solberg i Tyskland

henning-solb-_tys_2_500.jpgHenning Solberg viste igjen at han er en svært god asfaltfører da han kjørte inn til flere meget gode etappetider i S2000-klassen i Rally Tyskland med sin Ford Fiesta. Men teknisk trøbbel gjorde at han ikke kunne kjempe om en topplassering sammenlagt.

-Jeg synes mye var bra. Jeg begynner virkelig å like asfalt som underlag, og bilen er helt fantastisk. På svært mange etapper var vi raskest i S2000-klassen på mellomtider og vi var med helt i toppen. Dessverre ble det litt tekniske problemer som gjorde at vi ikke kunne være med i sammenlagtkampen, men slik er det i denne sporten. Det er små marginer, og det er bare å se fremover. Neste løp med denne bilen skal vi vinne, sier Henning Solberg.

Sammen med kartleser Ilka Minor kjørte han sitt andre løp med sin nye Ford Fiesta S2000. Forrige gang ble det seier i den nye klassen S2000 i Bulgaria. I Rally Tyksland innledet han med beste tid av alle S2000-førerne på torsdagens shake down. På fredag fikk han trøbbel med girkassen like etter start og på andre etappe måtte han bryte.

-Det var en fillefeil. Rett og slett en bolt som ikke satt der den skulle. Det var selvfølgelig synd, men jeg har vært med lenge i dette gamet og rettet fokus med en gang mot lørdagens kjøring, da vi skulle starte igjen, sier Henning.

På lørdag var girkassen fikset og det gikk veldig bra fra start. På lørdagens første etappe var Henning bare ett sekund bak klassens raskeste, Patrik Sandell.

På løpets lengste etappe, Panzerplatte på 48 km, var også Henning Solberg helt i toppen i klassen, kun 5,5 sekunder bak bestetid.

-Det var en utrolig etappe, og sesongens desidert lengste. Det er sjelden vi bruker en halv time på en fartsetappe. I tillegg er den krevende med mange vanskelige svinger og ikke minst forskjellig underlag. Asfalt, grus og betong. Den er krevende for både fører og bil.

Da den samme etappen ble kjørt andre gang på lørdag fikk Henning Solberg tekniske problemer og tapte over fire minutter.

Under dagens avslutningsetapper gikk det nærmest problemfritt for Solberg, og igjen var Henning Solberg med blant de aller raskeste i klassen på enkelte etapper.

-Det viktige for meg er å få erfaring med denne bilen. Dette er utgangspunktet for neste års WRC-biler. Nå satser vi på seier i S2000-klassen i Frankrike, slår Henning Solberg fast. Han skal kjøre asfaltløpene både i Frankrike og Spania senere i høst med sin Ford Fiesta S2000. I grusløpene skal han kjøre en Ford Focus RS WRC.

I helgen kjørte han på team sammen med Mads Østberg, og Østberg presterte også meget bra på mange etapper, selv om også han hadde en del småtrøbbel.

-Jeg synes Mads kom veldig bra fra dette, og det er riktig av ham å prøve ut denne bilen slik han gjør nå. Da er han bedre forberedt til neste år, mener Henning som er en av de få som så langt har testet den nye Ford Fiesta WRC som kommer i 2011.

Det var svenske Patrik Sandell som var S2000-klassen i Rally Tyskland. Franske Sebastien Loeb ble totalvinner av løpet.

Neste VM-runde er Rally Japan 10.-12. september. Da kjører Henning Solberg og Ilka Minor igjen Ford Focus RS WRC.