Henning Solberg opplever en ny vår som rallyfører. I Fords nye Fiesta S2000 har han blomstret i et heller regnfullt Rally Frankrike. I dag kunne han innkassere seieren i S2000-klassen etter glimrende kjøring.
-Det er første Solberg-seieren i rally-VM siden 2005 så dette er stort, jubler Henning Solberg. Han har valgt å kjøre en Ford Fiesta S2000 i asfaltløpene i årets VM-serie, og det har han gjort med stor suksess. Han har fått en ny vår i det som er grunnlaget for neste års WRC-biler. At han i hui og hast måtte få inn belgiske Stephane Prevot som reservekartleser bare noen timer før gjennomkjøringen i Frankrike startet, kunne ingen se på kjøringen til veteranen fra Spydeberg.
-Stephane er svært rutinert, og jeg er kjempeglad for at han kunne bli med da Ilka (Minor) ble skadet. Samarbeidet mellom oss har fungert perfekt. Bilen har også vært fantastisk. Det er utrolig morsomt å sitte i den beste bilen i klassen. Vi har ikke hatt noe problem med bilen underveis. Jeg har gjort noen mindre tabber selv, for det har vært vanskelige forhold mange steder. Mye regn og dermed våte og til dels gjørmete veier har gjort det veldig glatt. Men vi slapp unna uten noen alvorlige hendelser, oppsummerer Henning Solberg.
Solberg og Preveot ledet S2000-klassen gjennom nesten alle de 19 etappene i Rally Frankrike. De kjørte til tider raskere enn mange WRC-førere, og endte på en sterk 9. plass totalt i løpet. Og det var ikke bare Henning Solberg som jublet over suksessen.
-Dette er ikke bare veldig oppløftende for meg, men også for Ford og M-Sport. For meg er det viktig å vinne løp, mens det for Ford og M-Sport er viktig å bruke dette som testlaboratorium for neste års WRC-bil. Vi tester faktisk ut mye komponenter som skal brukes i neste års bil, sier Henning Solberg videre.
Henning Solberg var dermed den som gikk seirende ut av den spennende norske duellen i S2000-klasen i Frankrike. Både Andreas Mikkelsen, Eyvind Brynildsen og Mads Østberg stilte også i denne klassen.
S2000 er en voksende klasse for firehjulsdrevne rallybiler med toliters motorer uten turbo. Bilen Henning Solberg kjører er en Ford Fiesta S2000, utviklet av britiske M-Sport i nært samarbeid med Ford. Bilen har en firesylindret Ford Duratec motor som yter 280 HK, med elektronikk-styring fra Cosworth. Det er en sekstrinns sekvensiell girkasse i bilen som er utviklet av X-track i samarbeid med M-sport. Som nevnt er bilen basis for neste års WRC-biler, men da vil bilene ha en 1600 ccm turbomotor.
Neste VM-runde er Rally Spania, 22.-24. oktober. Også det er et asfaltløp og da vil Henning Solberg igjen kjøre sin Ford Fiesta S2000.
Resultater S2000 Rally Frankrike
1. Henning Solberg/Stephane Prevot, NOR/BEL,Ford Fiesta S2000, 3t 22min 38,2sek
2. Patrik Sandell/Emil Axelsson, SWE, Skoda Fabia S2000, +23,4sek
3. Jari Ketomaa/Mika Stenberg, FIN, Ford Fiesta S2000, +2min 19,6sek
5. Michal Kosciuszko/Mciek Szczepanisk, POL, Ford Fiesta S2000, +3.30,6
4. Xavier Pons/A Haro, ESP, Ford Fiesta S2000, +3.31,6
6. Dennis Kuipers/Francois Miclotte, NED/BEL, Ford Fiesta S2000, 6.18,3
7. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene, NOR, Skoda Fabia S2000, +7.20,5
8. Eyvind Brynildsen/Cato Menkerud, NOR, Skoda Fabia S2000, +9.59,5