Varhaug var raskest i teamet

_y2z7273.jpgPål Varhaug har fullført sin andre test i GP3, og endte som Jenzer-teamets raskeste i kvalifiseringen for årets startnummer. Pål var nummer 12 av de 29 førerne som deltok i testen.

Pål Varhaug (19) fra Ålgård og resten av førerne som skal kjøre historiens første sesong i GP3 har akkurat fullført to dager med testing på Paul Ricard-banen i Frankrike, og i tillegg til den vanlige testingen har de også kjørt en kvalifisering for å bestemme startnummerne i årets sesong.

-Vanligvis er det jo slik at teamet til den regjerende mesteren får startnummer 1, 2 og 3, men ettersom dette er et helt nytt mesterskap finnes det ingen regjerende mester. Derfor ble det arrangert en kvalifisering hvor teamet til den som var raskest fikk startnummer 1,2 og 3, teamet til den nest raskeste fikk startnummer 4, 5 og 6, og så videre, ettersom det er tre førere i hvert team, forklarer Pål Varhaug.

I denne kvalifiseringen var det altså prestisjefylt å bli bestemann på teamet, og det klarte Pål Varhaug som var 12. raskest av de 29 førerne, og som dermed var raskere enn sine teamkamerater i Jenzer Motorsport, Simon Trummer og Nico Muller.

-Det er helt greit å være nummer tolv av 29, men jeg var på vei mot en bedre rundetid da jeg ble blokkert mot slutten av runden. Uansett har vi kommet et langt steg siden forrige test, og jeg er fornøyd med det tempoet vi har vist denne gangen. Vi har fortsatt veldig mye å gå på når det gjelder oppsettet av bilen, og vi forbedrer oss hele tiden.

Det har vist seg å være ekstremt jevnt på testingen i GP3, og det har vært Pål Varhaugs konkurrent fra i fjor, amerikanske Alexander Rossi, som stort sett har vært raskest på testing. Varhaug var ofte raskere enn Rossi i Formel Master i fjor, men nå kjører Rossi for toppteamet Art.

-Teamet til Pål, Jenzer Motorsport, er helt klart utfordrere mot de store teamene som Art, Mucke, Manor og Arden, men vi nærmer oss hele tiden. Jenzer har mindre ressurser enn de største teamene, og vi trenger nok litt mer tid på å finne ut av bilen, men nå har vi i hvert fall funnet et grunnoppsett som fungerer. Dessuten er det ekstremt jevnt. Det er bare noen tideler som skiller de fleste førerne, forteller far og manager Jardar Varhaug.

Nå tar Pål en kort påskeferie, og så er det klart for en ny test i Barcelona den 13. og 14. april.