Veiby imponerte på Finnskogen

O_C_Veiby_14_finnsk
Før Rally Finnskog sa Ole Christian Veiby at han for første gang i karrieren skulle gi full gass. Og slik ble det. Han avsluttet med å sette femtetid på den siste etappen, og ble nummer 10 totalt.

 

Dessverre ødela en bil som lå på taket på SS9 en enda bedre plassering. Bilen blokkerte veien, og Ole og kartleser Stig Rune Skjærmoen måtte hjelpe til med å få bilen ut av veien.

– Det er sånn som kan skje, men likevel utrolig kjedelig. Likevel er jeg veldig fornøyd med det jeg har prestert i helga. Jeg er ganske sikker på at vi hadde blitt beste tohjulstrekker hvis vi ikke hadde blitt hindret. Vi tapte rundt tre minutter på det, og i mål var det to og et halvt minutt opp til Steve Røkland, som var beste tohjulstrekker, sier Ole.

Rallytalentet banket like godt til med femte beste tid totalt på den siste etappen, bare for å understreke hvilket tempo han har i kroppen.

– Det var moro å avslutte løpet på den måte. Et verdig punktum på et morsomt løp, sier han med et smil.

Kongsvinger-gutten blir ikke 18 år før til sommeren, og kjører en forholdsvis motorsvak Ford Fiesta ST i ungdomsklassen, som starter sist i feltet. Det betyr oppkjørte spor og vanskelige forhold. Likevel lå han på en nesten sensasjonell sterk 13. plass totalt etter fredagens fire etapper. Dette ført til at han fikk dispensasjon til å starte tidligere i feltet på lørdag, og da viste unggutten hva som virkelig bor i han. Med like forhold som sine konkurrenter satte han fart allerede fra start på lørdagens første etappe, og var raskeste tohjulstrekker med hele 20 sekunder på den 23,95 kilometer lange etappen. På den påfølgende etappen var han nest raskeste tohjulstrekker, før han på dagens tredje etappe igjen var raskest. Dermed hadde han også klatret til niendeplass på totallisten. Det var bare snaut ni sekunder opp til Røkland, som var raskeste tohjulsdrevne bil i sammendraget.

– Jeg visste at det ville gå fortere da jeg fikk starte tidligere i feltet. Men at det skulle gå så fort, hadde jeg ikke trodd. Egentlig føler jeg at kjøringen har vært kontrollert, og vi har ikke hatt noen tilbud selv om vi har sluppet oss løs, fortalte Ole, da han var inne til service etter de tre første etappene lørdag.

Taktikken var å holde samme tempo på de tre siste fartsetappene. Dessverre ble det stopp på den første etappen etter service. En bil hadde rullet og blokkerte veien.

– Den lå på taket midt i veien, og Stig Rune og jeg måtte ut av bilen for å hjelpe til med å dytte den av veien. Vi tapte dessverre rundt tre minutter på dette, sier han.

Men gutta klarte likevel å nullstille seg før de to siste etappene. På den siste etappen var det bare fire biler som var raskere. Det er en prestasjon som de færreste trodde var mulig. Sammenlagt ble det en meget sterk 10. plass, til tross for at de tapte rundt tre minutter på en etappe.

– Selvsagt er det surt at vi tapte så mye på SS9, men det er lite vi kunne få gjort med det. Totalt sett har dette vært mitt beste løp, og det har vært en utrolig morsom helg. Vi har kjørt ordentlig rally, og det har vært gøy! Jeg tror det er mange som er blitt overrasket over tempoet vi har holdt, sier han.