Veiby kjører Numedalsrally

WRC  RALLYE MONTE CARLO 2015
Ole Christian Veiby avslutter vintersesongen under helgens Numedalsrally. 18-åringen stiller til start i sin Citröen DS3 R3T – bilen han benytter i junior-VM.

Kongsvinger-gutten, som er en del av Even Management, hadde i utgangspunktet tenkt å benytte teamets Skoda Fabia S2000 under årets tredje NM-runde. Men for å få mest mulig erfaring med bilen han og kartleser Anders Jæger kjører i junior-VM, valgte de å benytte den også i Numedal.

– Jeg har lyst til å bli enda bedre kjent og få mer erfaring med Citröen´n. Dette blir det sjette løpet for meg i denne bilen, og jeg vil da stille veldig godt forberedt til neste VM-runde i Portugal i mai. Selv om løpet i Portugal er et grusløp, så gir all kjøring nyttig erfaring med tanke på å lære seg bilen å kjenne, forklarer Ole.

I og med at han velger å kjøre Citröen i stedet for Skoda, åpnes muligheten for at hans teamkamerat i rallycross, Johan Kristoffersson, får sin debut i rally. Den erfarne KMS Motorsport-føreren har lite erfaring med rally, men han blir altså å finne i Even Managements Skoda Fabia S2000 under Numedalsrally.

– Johan er en dyktig sjåfør, så det skal bli spennende å se hvordan han klarer seg i skogen. Jeg vet at han gleder seg veldig, forteller Ole, som selv også ser frem til en morsom dag i Numedal. For første gang på lenge, kjører han uten noe form for press. Han kan senke skuldrene og gi full gass.

– Løpet vil være en form for barrieretrening for meg. Mens jeg i de siste løpene har vært opptatt av å fullføre for å få erfaring og bli kjent med etappene, vil jeg denne gangen kjøre for fullt fra start. Det gleder jeg meg til. Jeg har kjørt Numedalsrally to ganger tidligere, og begynner å kjenne løpet. Det er til stor hjelp, spesielt på etapper som Smådøla, sier han.

Bilen hans er en tohjulstrekker, og det vil være bortimot umulig å blande seg inn i kampen om totalseier i konkurranse med firehjulstrekkere.

– Jeg hadde riktignok tredje beste tid på den siste etappen under Rally Finnskog, men det er ikke realistisk å tro at jeg skal ligge jevnt på slike tider. Målet er å få en best mulig totalplassering og samtidig være raskeste tohjulstrekker, sier han.