Veronica og Mads til topps

zero_4.jpgMads Østberg og samboer Veronica Engan, som kjørte for NAF i en Tesla, vant Rally Zero, et nullutslippsløp som startet på Rådhusplassen i Oslo mandag, og gikk i mål i Stavanger torsdag.

-Vi vant med 42 prikkers margin. Vi ledet med 15 prikker foran siste dag, så vi har hatt en god avslutning. Dette har vært morsomt, helt annerledes enn vi er vant til, men ikke noe vanskelig å finne konkurransemodus, sa Mads Østberg som faktisk så minst like fornøyd ut da han kunne motta hyllesten som vinner på kaiområdet i Stavanger, som om han skulle vunnet en NM-runde i rally.

zero_5.jpg

Men i Zero Rally der det inngår både full fart-kjøring i autoslalåm, bakkeløp og på baner, er det minst like mye kartleseren som er avgjørende for å holde riktig gjennomsnittshastighet på regularytid-etappene. Veronica Engan innkasserte i så måte sin andre seier på like mange forsøk i Zero Rally. I fjor vant hun hydrogenklassen sammen med sin søter Marlene, nå ble det totalseier og seier i klassen for elbiler.

-Dette er Teamwork, legger Veronica til. Her er idealtid et viktig element, og vi må passe på være på rett sted til rett tid, i ordets rette forstand. Jeg passer klokka, og Mads passer kjøring og tripp. Men det har vært lagt inn fartsetapper i tillegg. Da teller best tid som vanlig. Det var veldig morsomt å vinne igjen, og spesielt morsomt å vinne med Mads i år.

Begge innrømmer at å drive propaganda for miljøbevissthet var drivkraften fra starten av, men etter hvert kom konkurranseelementet også tydelig fram. Så viktig ble konkurransen at Mads måtte stresse rundt for å få låne en riktig lader, fordi den de hadde ikke var sterk nok, og da måtte han ta det pent på fartsetappene. Men ingen tvil, det viktigste var jobben med å skape miljøbevissthet.

-Nå er ikke vi rallyutøvere miljøverstinger til daglig heller, sier Mads. I motorsport legges det for eksempel mye vekt på å brenne drivstoffet optimalt under de aller tøffeste forhold. Den teknologien som framkommer, skaleres ned på gatebiler og resulterer i mindre utslipp. Ellers er vi også miljøbevisste generelt. I Adapta Motorsport har vi helt konkrete planer om å oppnå miljøsertifisering gjennom Miljøfyrtårn, og jobber sammen med en konsulent om denne prosessen nå.

-Ellers var det skikkelig morsomt å vinne, som alltid. Det har vært mye mennesker, stor fokus fra presse, og jeg tror vi har oppnådd mye av den effekten arrangører og deltakere ønsker, avslutter han.

zero_6.jpg

Som nevnt tok de forholdsvis klar seier med 42 prikker, eller sekunder om man vil, til neste deltager. Det var fjorårets vinner av elbilklassen, Gunnar og Karoline Birkenfeldt som også kjørte Tesla. På tredjeplass fulgte Inge Møller og Tom Gulbrandsen fra Team Eidsiva, også i Tesla. På en fjerdeplass fulgte KNAs team, der Henning Solberg og Cato Menkerud innledet før Stian Paulsen overtok rattet de to siste dagene. Føst med KNA-president Erik Hillesund som kartleser og siste dag med Reidar Iversen i høyrestolen. Knut Hallan og Kjell Arne Wold tok femteplasen, kun 0,51 sekund bak Paulsen. På en sjetteplass sluttet musike og bilsportentusiast Eldar Vågan med Zero-leder Einar Håndlykken i kartleserstolen. Alle de fem beste kjørte Tesla.

Mats Lysen med Anders Hagen som kartleser slet med rekkevidden i sin Fiat 500 og gikk tom for strøm ved et par anledninger. De endte på en 12. plass.

Zero Rally fikk stor oppmerksomhet i media underveis, blant annet i Avisen Agder som du kan se HER

Video, bilder og tekst i Fædrelandsvennen

Farsund Avis

Aust Agder Blad

Drammens Tidene

Teknisk Ukeblad

Moss Avis