Aasen: – Det snur fort i rally!

M_Aasen_15_Sorlan
En snurring på den tredje siste prøven av Rally Sørland holdt på å sette Marius Aasen og kartleser Veronica Engan ut av spill. Til tross for dette kom duoen seg til mål og styrket NM-ledelsen ytterligere.

 

Aasen og Engan stilte til start i Rally Sørland, som ledere av NM-klassen for forhjulsdrevne biler og kartlesere.

 

Etter ni kjørte fartsetapper lå de an til en sikker andreplass i klassen, med kun 12,1 sekunder opp til lederen. Duoen hadde satt flere topptider, og hadde en god følelse i bilen. Det gjensto 5,5 mil med fart fordelt på tre fartsetapper før Rally Sørland var over, da Aasen fikk en litt for stor sladd.

 

– På SS 10 snurret vi og satt oss fast i et dike. Det var ingen fullfartsving, så jeg trodde det skulle gå fint. Men vi havnet utenfor sporet, og på grunn av regnværet som hadde vært tidligere på dagen, ble det veldig glatt og jeg klarte ikke rette opp bilen igjen. Etter hvert kom det publikum til som hjalp oss, men bilen var fryktelig vanskelig å styre inn til mål, forteller Aasen, som tapte flere minutter til ledelsen.

 

Det var ikke bare styringen duoen fikk problemer med. De mistet deler av frontpartiet, punkterte og hjulene spriket til alle kanter. Etter fartsprøven knakk også jekken.

 

– Når det først skjer noe, så baller det som regel på seg. Vi var fast bestemte på at vi skulle gjennomføre løpet, og med en så vanskelig bil å kjøre – er jeg stolt over at vi kom til mål. Det snur fort i rally, sier Aasen fra NAF Motorsport Asker og Bærum.

 

Aasen ledet NM-klasse 1 med god margin før grussesongen, og med en fjerdeplass i rallyet på Sørlandet styrker han ledelsen ytterligere.

 

– Det kjennes godt å gå inn i en ny VM-sesong, og vite at jeg leder NM. Om litt under en måned sitter vi i en splitter ny Ford Fiesta R2 1-liters turbo, og gleder jeg meg til å kjenne på kreftene i den bilen, avslutter Marius Aasen.

 

Drive Dmack Fiesta Trophy starter med VM-runden Rally Portugal, 21. til 24. mai.

 

Poengstilling NM 2WD

Marius Aasen, Ford Fiesta R2 – 96

Thor Gunnar Hagen, Ford Fiesta R2 – 65

Petter Rolfsen, Renault Twingo R2 – 61

Steve Røkland, Peugeot 208 R2 – 46

Sindre Furuseth, Renault Twingo R2 – 44

Foto: Benjamin A. Ward