Med nye dempere til dag to i Rally Sweden åpnet Marius Aasen og Veronica Engan med sterke tider i SWRC med kun få sekunder opp til lederen. Etter service skulle det laddes mer, men da duoen kom for fullt i 167 km/t mistet de bremsene og raste rett inn i en steinvegg.
Etter å ha stridd med dempere som ikke fungerte som det skulle under hele fredagens etapper, stilte Aasen og Engan til start lørdag morgen med nye dempere og nytt mot. Det skulle vise seg at de hadde tatt noen riktige valg på deres Ford Fiesta S2000.
– Jeg kjente med en gang at jeg kunne kjøre fort igjen og vi fikk igjen flyten. Det var veldig gøy å se at vi kunne kjøre på tidene til de beste i verden og helt kontrollert, sier Aasen fra NAF Motorsport Asker og Bærum.
På SS 15 «Vargåsen», som var den første prøven etter service, var de klare for enda flere gode tider. To kilometer etter det berømte hoppet Colins Crest som Aasen også vant pris for å hoppet lengst for to år siden, skulle det dessverre ende for duoen.
– Vi kom for fullt på sjette gir på en rett slette og da går bilen i ca167 kilometer. Da jeg skulle bremse ned til en veldig krapp venstresving var det null brems og bremsepedalen gikk bare rett i bunn og vi gikk rett i en steinvegg. Det var veldig kjedelig å ende rallyet slik, da vi endelig begynte å sette gode tider og ting begynte å fungere, avslutter Marius Aasen.Selv med mye problemer fra første meter under årets VM-debut tar de lærdom av hva som har skjedd og plukker ut det positive.
Neste rally for Marius Aasen og Veronica Engan er årets tredje NM-runde, Numedals Rally første helgen i mars. Før den tid kreves det litt jobbing med bilen for å få den i stand, og med en gang den er ferdig skal duoen få til noen gode tester før de vender nesa mot Numedalen.