Stor racing-helg på Rudskogen

12sevenaalerud.jpgHele 135 racerbiler slippes ut på Rudskogen Motorpark i helgen når andre NM-runde skal arrangeres på landets storstue for racingfolket.

Den nye 3 217 meter lange asfaltbanen i Rakkestad i Østfold ble tatt i bruk i fjor høst, men siden det er det gjort ytterligere forbedringer av anlegget. Til helgen skal det kjempes om NM-poeng når de mange tusen hestekreftene slippes løs på den fantastiske banen.
Det er i de fire GT-klassene, Seven Racing og Historisk Racing det er NM-runde til helgen. Disse skal kjøre to finaler, en på lørdag og en på søndag på Rudskogen.

Også i Norgescupen kjøres det to runder i helgen. Dette gjelder klassene Formel Basic, nasjonal racing og Seven Racing junior. I tillegg er det nye NTCC, Shortcar og PÅorsche Cup med som gjesteklasser.

GT-klassen, som er inndelt i fire underklasser, har stadig tilvekst av nye og spennende biler og førere. Ikke mindre enn 43 biler kommer til start totalt i GT1, GT2, GT3 og GT4 på Rudskogen til helgen. Her er det snakk om tusenvis av hestekrefter som skal slippes løs. Med så mange deltagere og så mange topptrimmede biler, vil det uten tvil bli knallhardt å hevde seg i disse klassene. At det vil bli publikumsvennlig er det heller ikke tvil om når en rekke modeller av Porsche, Chevrolet Corvette og Camaro, Audi S1, Subaru, Nissan, Jaguar, Lotus, Dodge Viper, BMW og Ginetta ruller ut på asfalten på Vålerbanen.

I klassen for de aller raskeste GT-bilene, GT1, er det Haavard Lien fra Norsk Sportsvogn Klubb som leder NM etter to runder med sin Chevrolet Corvette. Han kjørte inn 64 poeng på Vålerbanen i mai. På en andreplass ligger Roger Hermansen fra Porsche Club Norway med sin Porsche 997 og 49 poeng. På tredjeplass følger Pål Richard Eidsvold fra Porsche Club Norway med 38 poeng.

I GT2 er det Frode Alhaug fra KNA Vålerbanen som leder med sin Chevrolet Corvette. Han harf 64 poeng. Nærmest følger Rune Ydstebø fra ACCN med 49 poeng. Også han kjører Corvette. På tredjeplass ligger Werner Isaksen fra PCN med sin Porsche 997 og 40 poeng.

12gt3andrefalkenhaug.jpg

GT3 er den GT-klassen med størst deltagelse. Ikke mindre enn 20 førere er påmeldt i GT3 til helgen. Den som leder NM etter to runder er Andre Falkenhaug fra KNA Varna. Med sin Ginetta G50 har han kjørt inn 56 poeng. På andreplass følger Aleksander Schjerpen fra KNA Vålerbanen, også han med Ginetta. Schjerpen, som nylig sto på seierspallen sammen med Prins Carl Philip under et løp i Göteborg nylig, har 49 poeng. På tredjeplass følger Jophn B. Roligheten fra KNA Telemark med 48 poeng og Porsche 996. På Rudskogen gjør også Stian Paulsen fra KNA Indre Ytre Østfold et innhopp i klassen. Han sikret seg sist helg seieren i klassen Single Make Trophy i European Touring Car Cup (ETCC) på Imola i Italia.

I GT4 er det Finn Bjørn Wegem fra NMK Grenland som topper foran helgens runder. 64 poeng har han kjørt inn med seier i begge runder så langt i sin Volvo S60. På andreplass følger Lars Faale fra NAF Motorsport Asker & Bærum med Porsche 944 og 43 poeng. På tredjeplass finner vi GT-klassenes eneste kvinnelig fører, Molly Pettit fra NAF Motorsport Asker & Bærum. Hun kjører en Toyota Altezza og har 40 poeng.

Klassen Seven Racing har i mange år vært svært populæri norsk racing, og hele 20 førere stiller til start i NM-løpene på Rudskogen til helgen. Den som leder NM etter to løp er Jørn Martin Aalerud fra KNA Vålerbanen med 30 poeng. På andreplass ligger Ådne Halstenrud fra NMK Modum & Sigdal med 28 poeng. På tredjeplass følger Daniel Bjørk Nordgård fra NAF Motorsport Trøndelag med 27 poeng. Han har vært sølvvinner i klassen de tre siste årene.

Også i år er det NM for historiske racingbiler. Her kjøres det med biler fra 50-, 60- og 70-tallet. Denne klassen har hatt stor vekst siden den fikk NM-status for to år siden, og rundt 30 førere stiller til start på Rudskogen. Det er to forskjellige NM-klasser i historisk racing, og bilens alder og motorvolum er blant elementene som avgjør i hvilken klasse man havner. Det er avviklet fire runder i de historiske klassene, to på Vålerbanen og to i Karlskoga.

I klasse 7 er det Egil Alver fra NAF Msp. Asker & Bærum som leder med sin Austin Mini Cooper med 105 poeng. Nærmest følger Yngve Ekorness fra NSK, også han med Mini Cooper og 94 poeng. På tredjeplass ligger Jan Gunleik Kilen fra NSK med sin Mini og 91 poeng.

12historiskrodset.jpg

I klasse 8 leder Atle Ramberg fra KNA Varna med Ford Escort og 114 poeng. Nærmest følger Rune Rødset fra KNA Nordvest i sin Opel Kadett og 96 poeng. På en tredjeplass ligger Knut Chr. Hallan fra NSK med Morgan +8 og 95 poeng.

I tillegg til NM-løpene er det også runde 3 og 4 i Norgescup for klassene, Formel Basic og Seven Racing Jr. Dessuten er Porschecup med som gjesteklasse.
I den nye klassen Norwegian Thunder Car (NTCC) er det påmeldt fem førere til helgen. Her kjøres samme biler som i den kjente svenske Camaro Cup.

Det er fri trening på Rudskogen på fredag kveld. Tidskvalifisering kjøres lørdag formiddag, og første runde med finaler på lørdag ettermiddag. På søndag kjøres andre runde med finaler.

Poengstillinger:
http://bilsport.no/poengstilling/  
Alt om arrangementet på Rudskogen og NM i racing generelt finnes på websiden:
www.racingnm.no

Tidsskjema:
http://www.racingnm.no/wp-content/files_flutter/1340366754tidskjema_juni_rudskogen.pdf  
Startlister:
http://www.timingsystem.se/racingnm/admin/pdf/deltakerliste.php?racedate=2012-06-30  
Rudskogen Motorpark ligger langs riksvei 111 mellom Sarpsborg og Rakkestad. Avstand fra Rakkestad 10 km, fra Sarpsborg 20 km, fra Oslo 85 km

Den nye banen er 3.217 meter lang og har en høydeforskjell på 40 meter.

Tidsskjema:

Fredag 29. juni:
12.00-19.00 Fri trening

Lørdag 30. juni:
09.00-12.00 Tidstrening
12.00-13.00 Lunsjpause
13.00- Tidstrening fortsetter
14.40- Finale 1: (Historisk, Shortcar. GT3-4, NTCC, GT1-2,
Seven, Formel Basic, Porsche Cup)

Søndag 1. juli:
10.00- Warm Up
13.00- Finaler 2 (Historisk, Shortcar. GT3-4, NTCC, GT1-2,
Seven, Formel Basic, Porsche Cup)