Spenningen stiger i Subaru Cup. Skal Pontus Tidemand (19) klare å holde på ledelsen også etter de to racingløpene som skal kjøres på Vålerbanen førstkommende helg?
Unge Pontus Tidemand hadde full klaff og tok to seire for to uker siden da Subaru Cup gjestet Rudskogen. Dermed tok han også over sammenlagtledelsen i cupen der både rally og baneløp inngår.
-Det kunne ikke gått bedre på Rudskogen. Jeg fikk kjøringen til å stemme bra, og jeg hadde også litt flaks, sier Pontus som kjørte den svenske baneracingserien JTCC før han startet sin rallykarriere i Subaru Impreza WRX.
Foran løpene på Vålerbanen fredag og lørdag står han bokført med 132 poeng. Nærmest følger Jerker Axelsson som har 125. Med andre ord er det svært jevnt i cupen der førerne kjemper om en total premiepott på hele 900 000 kroner.
En som ikke fikk tiungene til å klaffe på Rudskogen og som dermed er svært revansjesugen på Vålerbanen er Anders Kjær fra NMK Larvik. Han brøt det første løpet og startet aldri i det andre sist. Nå er han på tredjeplass sammenlagt med 118 poeng. Den plasseringen vil han nok gjerne forbedre til helgen.
Marius Aasen (18) dukket opp som en stor overraskelse i baneløpene i Subaru Cup i fjor. Den da 17 år gamle NAF Motorsport Asker & Bærum-føreren var ikke mer beskjeden enn at han vant ett av de to løpene på Rudskogen. Senere på året vant han også Bilsportforbundets talentkonkurranse Bilsporttalentet 2009. Nå er han på en 4. plass i Subaru Cup med 103 poeng, og mer kan det bli til helgen.
Den unge rallycrossføreren Jonas Dalseth Jacobsen fra NMK Hålogaland gjør et nytt innhopp i Subaru Cup på Vålerbanen. Han vant Bilsportforbundets Bilcross Jr. Challenge i fjor, og kjører til vanlig rallycross i supernasjonal inntil 1600 ccm. Han kjørte Subaru Cup også på Rudskogen for to uker siden.
Samtlige deltagere i Subaru Cup stiller med like forutsetningene. Bilene er helt identiske. Det er en Subaru Impreza Sti 2,0 turbo. I utgangspunktet rigget i henhold til det internasjonale gruppe N-reglementet, men med restriksjoner som for eksempel standard gir og differensialer. Dette er gjort for å redusere kostnadene. Bilene har allikevel en effekt på 285 HK, og motoren har et dreimoment på 580 Nm. Bilene har seks trinns tettsteget girkasse med elektronisk senterdifferensial med ti forskjellige innstillinger.
I tillegg til de seks NM-løpene i rally, kjøres det fire asfaltbaneløp på henholdsvis Vålerbanen og Rudskogen. Etter løpene på Vålerbanen i helgen er det kun Rally Hedemarken som gjenstår 25. september.
På Vålerbanen skal førerne i Subaru Cup gjennom trening og kvalifisering samt en finale på fredag, mens det kjøres en finale også på lørdag. Begge finalene teller like mye.
Poengstilling Subaru Cup 2010 (etter 7 løp)
1.Pontus Tidemand, SMK Eda, 132
2. Jerker Axelsson, SMK Trollhättan,125
3. Anders Aa. Kjær, NMK Larvik, 118
4. Marius Aasen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 103
5. Sivert Johansen, NMK Tønsberg, 97
6. Richard Haget, KNA Kongsvinger, 96
7. Andreas Mikkelsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 85
8. Jim Roger Haugom, KNA Kongsvinger, 36
9. Jonas Dalseth Jacobsen, NMK Hålogaland, 28
10. Herman Tank-Nielsen, NAF Motorsport Asker & Bærum, 25