Roar Lindland (35) fra Lyngdal skal i år kjøre både Porsche Supercup, sammen med Formel 1-sirkuset, og den svenske eliteserien i racing, STCC. Dette er en av de største racingsatsingene av en nordmann noensinne.
Roar Lindland er langt fra den mest profilerte bilsportsutøveren i Norge, men i skyggen av de store profilene har han bygget sin karriere stein på stein, og våget å tro på en drøm som kan virke umulig for de fleste. Nå er imidlertid drømmen oppfylt, og 35-åringen blir en av kun 24 førere i hele verden som får kjøre Porsche Supercup, og i tillegg skal han kjøre en Saab 9-3 i Nordens desidert mest profesjonelle motorsportsmesterskap, STCC.
– Det er nesten så jeg ikke tror det er sant, men etter hard jobbing i mange år blir drømmen oppfylt i år. Det har vært en lang vei siden jeg ba om litt gratis olje til bilcrossbilen min da jeg var 18 år gammel, forteller Roar Lindland.
Etter noen år med gokart og motocross begynte Lindland nederst på bilsportsstigen med bilcross på midten av 90-tallet. Etter noen år avanserte han til rallycross, før de ble asfaltracing i 2001. I 2004 og 2005 vant han Norgescupen i racing, og bestemte seg da for å prøve lykken i Sverige. Mange år i svensk racing, blant annet flere som teamkamerat med Prins Carl Philip, ble i fjor belønnet med gull i Porsche GT Cup.
Porsche Supercup sammen med Formel 1
Nå skal han kjøre Porsche Supercup for det tyske teamet MRS GT Racing med en helt ny Porsche 991 med 460 hestekrefter.
– Jeg kjørte et løp sammen med Porsche Supercup på italienske Monza i fjor, og fikk mersmak. Det er spesielt gøy at vi skal kjøre den helt nye 991-modellen, og det betyr at alle starter med blanke ark.
Til tross for blanke ark er det en ydmyk nordmann som stiller til start mot noen av verdens beste GT-førere i Barcelona den 11. mai.
– Årets sesong blir et læreår, hvor jeg skal lære meg bilen og banene. Jeg tenker langsiktig, og målet er å kjøre Porsche Supercup i tre år. Man trenger noen sesonger på å nå toppen i dette ekstremt tøffe mesterskapet.
Roar Lindland har mye erfaring med Porsche, etter å ha kjempet i toppen av det svenske mesterskapet i fire år, men de små banene i Sverige kan ikke sammenliknes med de store Formel 1-banene nedover i Europa.
– Banene er mye raskere, og det er også en helt annen ramme rundt løpene. Bare det å kjøre et par timer før Formel 1-løpet starter med 100 000 mennesker på tribunen er nok til å få gåsehud.
STCC i Sverige
Roar Lindland forlater imidlertid ikke de svenske racerbanene, og skal også kjøre STCC for Team Tidö med en Saab 9-3. STCC, The Swedish Touring Car Championship, er det fremste mesterskapet i Norden med en rekke profesjonelle team og førere, og et snitt på 15 000 tilskuere per løp.
– Fokuset i vinter var egentlig å få en plass i Porsche Supercup, men så fikk et fantastisk tilbud av Team Tidö om å kjøre STCC også, og dermed gikk nok en drøm i oppfyllelse. STCC er det gjeveste i vår del av verden, og jeg kjenner de svenske banene godt, sier Lindland.
Bilene som brukes i STCC er rørrammebiler med bakhjulstrekk og rundt 420 hestekrefter. Bilene vil sånn sett minne litt om Porschen Lindland skal kjøre i Supercup, og det kan være en fordel.
– Jeg har høyere ambisjoner i STCC enn i Porsche Supercup, men jeg har enormt respekt for konkurrentene mine i STCC også, og vet at konkurransen blir tøff.
Etter at Tommy Rustad har trappet ned, blir Roar Lindland den eneste nordmannen i STCC, og han takker sine trofaste samarbeidspartnere for at han i år skal kjøre 16 løpshelger over hele Europa.
– Jeg har hatt trofaste sponsorer gjennom mange år, og nå er det mange som trår til for at vi skal få til denne satsingen. Uten dem hadde det ikke vært mulig.
Har våget å tro på en drøm
Roar Lindland håper hans historie kan være med å motivere andre som driver med bilsport, og vise at det er mulig å oppnå drømmen bare viljen er stor nok.
– Det er mye fokus på de unge talentene, og det er vel og bra, men det er også viktig å ha stor vilje og være litt seig. Jeg har våget å tro på en drøm, og langsiktig arbeid belønner seg nå, sier Lindland.
Fra å få en kanne med olje i 1995 har Roar Lindland nå et profesjonelt sponsoropplegg som omsetter for millioner, og som gjør at han kan gjennomføre den største racingsatsingen av en nordmann på flere år.
Allerede den 8. april starter den første Porsche-testen i Barcelona, og deretter går det slag i slag med STCC-test i Sverige, ny Porsche test i Italia og Ungarn, før STCC-sesongen starter den 4. mai på Knutstorp og det første løpet i Porsche Supercup i Barcelona den 11. mai.
Fakta om Roar Lindland:
Født: 8.7.1978
Bor: Lyngdal
Familie: Gift, to barn