Mads Østberg var sjåfør da den nye Mini WRC i går for aller første gang ble kjørt på rallyveier.
-Bilen er helt nykonstruert, og det var absolutt første gang den gikk på grus i dag. Da er det ikke mulig å gjøre vurderinger eller gi kommentarer ut fra det. Men at det er en veldig spennende bil er det ingen tvil om. Og jeg synes det er morsomt å være den første rallykjøreren som kjører bilen, sier Mads.
-Teamet er glad for at Mads fikk æren av å være først ute, kommenterer team manager David Campion, som fulgte Mads på gårsdagens jomfrutur. -Vi har mottatt et forslag som, hvis vi aksepterer det, vil plassere Mads i Minis fabrikksteam fra neste år. Men det gjenstår forhandlinger og viktige vurderinger før en avtale kan komme på plass. Det er uansett et historisk faktum at Mads var den første som testet bilen på grus. Det vil stå på CV’en hans for alltid, avslutter Campion.
Det inngår i det tilbudet Mads har fått å delta i testteamet som skal utvikle bilen til en konkurransedyktig WRC bil i løpet av neste år. Men før det blir mer testing med Mini, skal Mads avslutte sesongen med et hektisk program: Avsluttende Rally NM, Rally Sarema i Estland, som er finale i FIA’s Nord Europeiske Rallycup og Rally Wales med Subaru WRC. I tillegg skal han kjøre Rally France med Ford og M-Sport i S-WRC.
Deretter vil eventuelt videre test av Mini fortsette for Mads sin del.
Adapta World Rally Team bekrefter også at det er samtaler med Prodrive, produsenten som er engasjert av Mini til å bygge rallybilene og til å drifte Minis World Rally Team, om et samarbeid helt uavhengig av Mads. Samtalene går ut på å avklare Adaptas framtidige rolle som satellitt team for Mini World Rally Team, med 1 eller 2 førere. Et samarbeid vil også bety at Adapta vil representere Prodrive og Mini med salg og drift av rallybiler i Skandinavia.