Det føles uvirkelig, men i dag er det 20 år siden Petter Solberg, etter en fantastisk spennende sluttspurt i Margam Park ved Cardiff, kunne slippe jubelen løs som verdensmester i rally. En sensasjon i Norsk Bilsport.
Ikke bare var det Petter Solbergs første VM-tittel. Det var også Norsk Bilsport sin første VM-tittel noensinne, og det ble en ny tidsregning i sporten vår. Det ble før og etter Petters VM-gull. Plutselig var Norge en internasjonal bilsportnasjon, og plutselig var Petter en stor rikskjendis og bilsporten en folkesport.
9. november 2003 var dagen da unge som gamle satt som tente lys på kanten av TV-stolen. Det var også dagen da rallysendingen på TV hadde flere seere enn selveste cupfinalen i fotball på Ullevaal. Denne dagen, for 20 år siden, sørget Petter Solberg for å bringe rally opp på et folkesport-nivå. Han kjørte seg bokstavelig talt inn i hjertet til det norske folk.
Det var dagen da hele Spydebergs befolkning trykket seg inn i lokalene til Telegrafen Pub, der mamma Tove og pappa Terje Solberg satt på første rad foran storskjermen og fulgte de nervepirrende sekundene som avgjorde en av tidenes mest spennende VM-thrillere. Kampen mellom vår egen Petter og franske Sebastien Loeb.
Drømmefinale
Det var drømmefinalen som utspilte seg i Wales i november 2003. Foran avslutningsløpet stod både Petter Solberg og Sebastien Loeb bokført med tre seire hver. Etter mange gode plasseringer var også spanske Carlos Sainz med i tittelkampen. Både Loeb og Sainz sto med 63 poeng – Petter hadde 62. Dermed var saken klar. Petter Solberg, som tidligere i sesongen hadde vunnet løpene på Kypros, Korsika og i Australia, måtte være foran Loeb og Sainz i Wales.
Spennende avgjørelse
Det var ikke mer enn fire år etter at Petter Solberg fikk sin debut i VM. Året før hadde han tatt sin første seier i et VM-løp nettopp i Wales. Slik sett hadde han et aldri så lite overtak på sine argeste konkurrenter foran avgjørelsen.
Carlos Sainz forsvant tidlig ut av løpet. Petter Solberg i sin Subaru og Sebastien Loeb i sin Citroën utklasset sine konkurrenter. Petter hadde en solid ledelse foran den siste fartsetappen, mens Loeb var på andreplass. De som kjenner rallysporten vet at alt kan skje, helt til siste meter. Førere har mistet VM-gull like før mål tidligere. Derfor var det en utrolig thriller som utspant seg i Magram Park ved Cardiff denne søndags ettermiddagen.
Nervene til Petter holdt, og han kom til mål som vinner, 43,6 sekunder foran Loeb. Dermed var også VM-gullet hans. Sebastien Loeb måtte se seg slått med ett fattig poeng, og Norge hadde fått sin første verdensmester i bilsport noensinne.
I Norge fikk bilsporten en helt annen betydning etter Petters første VM-tittel. Det kom best til syne da han i selskap med alle andre norske toppidrettsutøvere tok med seg hele fire trofeer fra Idrettsgallaen i januar 2004. Blant annet for Årets Forbilde. Da hadde han allerede en måned tidligere virkelig bemerket seg blant Michael Schumacher, Kimi Räikkönen og andre verdenskjente bilsportutøvere ved å møte opp i Østfold-bunad under FIAs premiegalla i Monaco. Petter var den eneste uten smoking, og dermed ble han kveldens snakkis, og ingen var lenger i tvil om hvem Petter Solberg fra Norge var.
Petter var 29 år i 2003, og hadde fortsatt mye ugjort i internasjonal rallysport. Han fortsatte å vinne løp for Subaru, og da den japanske bilprodusenten trakk seg ut av rally-VM ga ikke Petter opp.
Hans lidenskap for sporten og evnen til aldri å gi opp er noe av det mest imponerende med Petter Solberg. Da Subaru trakk seg valgte han å satse i egen regi og hans VM-bronse i rally fra 2010 kom i beinhard konkurranse med fabrikksteamene. Mange vil mener det var en like stor prestasjon som VM-gullet sju år tidligere.
Rallycross
I 2013 valgte Petter å satse på rallycross, og året etter ble han tidenes første verdensmester i denne grenen. Han ble også den første som er blitt verdensmester i to forskjellige grener innenfor internasjonal bilsport. Han gjentok bedriften i 2015. Hans status i internasjonal bilsport ble ikke mindre.
Foran 2017-sesongen bygget Petter selv opp et rallycross-team i samarbeid med Volkswagen, og da viste han at han også i teameier-rollen ble best. To nye VM-gull i teammesterskapet i rallycross ble resultatet.