Andreas Mikkelsen stiller meget godt forberedt til en ny rallysesong. Men Norges fremste rallyfører demper forventningene foran Rally Monte-Carlo, som er årets første VM-runde – og kanskje sesongens mest krevende.
De siste to års VM-treer går inn i 2016-sesongen med ny kartleser. Anders Jæger har overtatt plassen i høyrestolen, og Rally Monte-Carlo blir guttenes første løp sammen.
– Vi hadde en test sammen i to dager før jul, og vi har begge jobbet intenst med forberedelser til en ny sesong. Både fysisk og mentalt har vi gjort en god jobb, og sånn sett er vi klare for å prestere på høyt nivå. Samtidig er dette vårt første løp sammen, og det vil være helt naturlig at vi vil bruke litt tid på å bli 100 prosent samkjørte. Men jeg forventer at vi vil ha en fin utvikling gjennom løpet, og at vi er der vi skal være når løpet er over. Lykkes vi med det, samtidig som vi ikke bommer med dekkvalg, så bør vi være med å kjempe om en plass blant de fem beste, sier Andreas Mikkelsen.
Volkswagen Motorsport-føreren legger ikke skjul på at Rally Monte-Carlo er et svært vanskelig løp, og med ny kartleser vil utfordringen enda større.
– Jeg skal ærlig innrømme at Rally Monte-Carlo ikke er et av mine favorittløp. Selv om jeg ble nummer tre her i fjor, så er dette et løp hvor jeg tidligere har fått erfare at kan være ganske brutalt. En tøffere debut for Anders og meg er det nok vanskeligere å finne. Men jeg er trygg på at Anders kommer til å gjøre en god jobb og at vi sammen vil ha en fin utvikling gjennom helgen, understreker Andreas.
Anders Jæger var kartleser for Ole Christian Veiby under fjorårets VM-runde i Monte, og sånn sett stiller han ikke med blanke ark til det legendariske løpet.
– Det er et komplekst løp, hvor feil dekkvalg kan bli skjebnesvangert. Bommer du med dekkene, kan du fort tape fem minutter. Etappene veksler mellom tørr asfalt, våt asfalt til islagt asfalt – og i verste fall kan vi oppleve alt dette dette på en og samme etappe, forteller Andreas, som ikke legger skjul på at det kribler i kroppen etter å komme i gang med en ny sesong.
– Det skal bli godt å ta fatt på 2016-sesongen. Det hele starter i mørket med to kveldsetapper torsdag, sier han.
Tidsplan Rally Monte-Carlo 2016
Torsdag 21 januar
20:18 SS1 Entrevaux – Val de Chalvagne – Rouaine (21,25km)
22:11 SS2 Barles – Seyne (20,38km)
FlexiService Gap
Fredag 22 januar
10:21 SS3 Corps – La Salle En Beaumont 1 (14,65km)
11:04 SS4 Aspres Les Corps – Chauffayer 1 (25,78km)
11:40 SS5 Les costes – Chaillol 1 (17,82km)
Service Gap
15:01 SS6 Corps – La Salle en Beaumont 2 (14,65km)
15:44 SS7 Aspres Les Corps – Chauffayer 2 (25,78km)
16:20 SS8 Les Costes – Chaillol 2 (17,82km)
FlexiService Gap
Lørdag 23 januar
08:04 SS9 Lardier Et Valenca – Faye 1 (51,55km)
09:52 SS10 St Leger Les Melezes – La Batie Neuve 1 (17,13)
Service Gap
12:03 SS11 Lardier et Valencia – Faye 2 (51,55km)
13:51 SS12 St Leger Les Melezes – La Batie Neuve 2 (17,13km)
15:48 SS13 Sisteron – Thoard (36,60km)
Parc Ferme Monaco
Søndag 24 januar
Service Monaco
09:08 SS14 Col De L’orme – St Laurent 1 (12,07km)
10:57 SS15 La Bollene Vesubie – Peira Cava (21,36km)
12:08 SS16 Col de L’orme – St Laurent 2 (PowerStage) (12,07km)
VM-kalenderen 2016
21 – 24 januar Rally Monte-Carlo (asfalt/is)
11 – 14 februar Rally Sweden (snø)
3 – 6 mars Rally Mexico (grus)
21 – 24 april Rally Argentina (grus)
19 – 22 mai Rally Portugal (grus)
09 – 12 juni Rally Italia – Sardinia (grus)
1 – 3 juli Rally Polen (grus)
28 – 31 juli Rally Finland (grus)
18 – 21 august Rally Tyskland (asfalt)
8 – 11 september Rally Kina (asfalt)
29 sept – 2 okt Rally Frankrike – Korsika (asfalt)
13 – 16 oktober Rally Spania (grus/asfalt)
27 – 30 oktober Wales Rally GB
17 – 11 september Rally Australia (grus)