Volkswagen-duoen trillet til slutt inn til en sterk og velfortjent tredjeplass under Rally Argentina. Et resultat Mikkelsen er svært fornøyd med, spesielt med tanke på at det ble brutt løp i Mexico og at Mikkelsen også hadde et brutt Argentina-løp fra i fjor å revansjere.
– Det har vært et bra løp. Planen var å kjøre midt i veien på den sikre siden. Vi fikk viktige poeng til slutt, spesielt fordi vi ikke fikk noe i Mexico. Så dette tar jeg med meg videre, sier en lettet og fornøyd EVEN Management-fører etter løpet.
Planen fungerte fra dag én. Mikkelsen åpnet rolig og kontrollert, og tok ingen store sjanser. Likevel dro han ingen spesielt stor fordel av å starte tidlig, og både Mikkelsen og Sebastien Ogier tapte mye terreng til raske førere som Jari-Matti Latvala og Hayden Paddon som kom lengre bak i feltet med bedre veigrep.
– Jeg vil herifra med poeng. Jeg har funnet et kontrollert tempo som jeg kan ha til mål uten å ta for mange sjanser. Men jeg er ikke altfor langt bak, jeg er godt fornøyd med egen kjøring, og Anders leser veldig bra, sa Andreas etter fredagens kjøring.
Samme taktikk fulgte gutta gjennom helgen. I stedet for å jage så gode posisjoner som mulig, var det poengene de tenkte på. Og det viste seg å være en smart taktikk, for da Latvala krasjet seg ut av seierskampen på lørdag, så åpnet pallplass-mulighetene seg opp for Mikkelsen og Jæger.
For kjøringen satt også som en skudd gjennom lørdagen for Oslo-gutta. Mikkelsen uttalte at dette var en av deres beste dager sammen i rallybil noen sinne.
– Vi har kjørt fort, men sikkert og kontrollert. Slik man burde kjøre hele tiden, egentlig, var Mikkelsens konklusjon etter lørdagen, som også ble kronet med en etappeseier.
Samme tempo fulgte søndag. Kamphanene i tet fikk kjempe for seg selv, mens Andreas og Anders kunne kontrollere inn tredjeplassen. Det var Hyundai-fører Hayden Paddon som til slutt stakk av med sin aller første seier, med Sebastien Ogier på 2. plass, fulgt av Andreas og Anders på seierspallens siste trinn.
Nå venter nye utfordringer i Rally Portugal i slutten av mai, og her lover Andreas å gi bånn gass.
– Jeg gleder meg til Portugal nå, hvor vi kommer med et bra resultat i bagasjen. Så kan vi kline til litt mer der nede, smiler Mikkelsen.
VM stillingen (3 av 14 løp)
- Sebastien OGIER, VW, Frankrike 96p
- Hayden PADDON, Hyundai, New Zealand 57p
- Mads ØSTBERG, Ford, Norge 52p
- Andreas MIKKELSEN, VW, Norge 48p
- Dani SORDO, Hyundai, Spania 44p
- Jari-Matti LATVALA, VW, Finland 27p
- Ott TANAK, Ford, Estland 24p
- Thierry NEUVILLE, Hyundai, Belgia 23p
- Stephane LEFEBVRE, Citroën, Frankrike 10p
- Henning SOLBERG, Ford, GB 8p
VM-kalenderen 2016
21 – 24 januar Rally Monte-Carlo (asfalt/is) 2 plass
11 – 14 februar Rally Sweden (snø) 4 plass
3 – 6 mars Rally Mexico (grus) brutt
21 – 24 april Rally Argentina (grus) 3 plass
19 – 22 mai Rally Portugal (grus)
09 – 12 juni Rally Italia – Sardinia (grus)
1 – 3 juli Rally Polen (grus)
28 – 31 juli Rally Finland (grus)
18 – 21 august Rally Tyskland (asfalt)
8 – 11 september Rally Kina (asfalt)
29 sept – 2 okt Rally Frankrike – Korsika (asfalt)
13 – 16 oktober Rally Spania (grus/asfalt)
27 – 30 oktober Wales Rally GB
17 – 11 september Rally Australia (grus)